متریال شیر پروانه ای

شیر پروانه ای چگونه کار می کند؟

متریال شیر پروانه ای

عملکرد شیر پروانه ای

در پاسخ به این سوال که شیر پروانه ای چگونه کار می کند باید بگوییم که شیر پروانه ای به نوعی از قسمت‌ بسته‌ شدن آن (دیسک یا صفحه پروانه ای) دیسکی اطلاق می شود که برای باز و بسته شدن به دور شفت سوپاپ می چرخد. این عمدتا نقش قطع و دریچه گاز را در خط لوله ایفا می کند.

برای دریافت قیمت شیر پروانه ای میتوانید به وبسایت خانی استور مراجعه نمایید.

قسمت باز و‌ بسته‌ شدن شیر پروانه ای صفحه پروانه ای دیسکی شکل است که حول محور خود در بدنه سوپاپ می چرخد ​​تا به هدف باز و بسته شدن یا تنظیم سیال در خط لوله برسد.

برای آگاهی از آخرین لیست قیمت و خرید اتواع شیر آلات صنعتی می توانید با شماره تماس 09122805383 در ارتباط باشید.

انواع شیر پروانه ای معمولاً از کاملاً باز تا کاملاً‌ بسته‌ کمتر از 90 درجه است. شیر پروانه ای و ساقه پروانه ای قابلیت خود قفل شدن ندارند. برای تعیین موقعیت صفحه پروانه ای باید یک کاهنده چرخ دنده حلزونی روی میل سوپاپ نصب شود. استفاده از کاهنده دنده حلزونی نه تنها می تواند باعث شود صفحه پروانه قابلیت قفل شدن خود را داشته باشد، صفحه پروانه را در هر موقعیتی متوقف کند، بلکه عملکرد عملیاتی دریچه را نیز بهبود بخشد.

اجزای شیر پروانه ای

دیسک باترفلای ولو بخشی است که ارتباط مستقیم با سیال دارد و باید از متریال با مقاومت مناسب ساخته شده باشد لذا معمولا جنس های فولاد آلیاژی،تمام استیل با گرید مختلف،آلیاژهای نیکل وبرنز و تولید و به کار برده می شود.

بدنه : بدنه شیرها با دو فلنج لوله مطابقت دارد که متداول ترین طراحی بدنه از نوع لگ و ویفر است.

دیسک : دیسک (دیسک) عنصری است که جریان را متوقف می کند. برای بهبود جریان، آب بندی و گشتاور عملیاتی، تغییراتی در طراحی و جهت گیری دیسک وجود دارد.

استم: استم  از طرح شفت یک تکه یا دو تکه تشکیل شده است. طراحی استم باید از پتانسیل ضربه زدن بین مواد مشابه مقاوم در برابر خوردگی جلوگیری کند.

سیت: برای ایجاد سیت شیر پروانه ای از تداخل بین لبه دیسک و سیت استفاده می کند. سیت ولو ممکن است به بدنه چسبیده، فشرده یا قفل شود.

این محوطه ای است که بر اساس تولید کنندگان طرح های متنوعی دارد. یک صندلی تک تکه انعطاف پذیر PTFE یک مدل محبوب است. اهمیت سیت تک تکه این است که هیچ حلقه O یا فنر فلزی برای محدود کردن دما یا شرایط خورنده ای که صندلی PTFE می تواند در معرض آن قرار گیرد وجود ندارد.
با اعمال فشار خط، سطح مقطع کامل صندلی تحت فشار قرار می گیرد و باعث می شود سیت تحت فشار انحرافات طبیعی دیسک را دنبال کند.

با ظرفیت جریان بالا، انواع شیر پروانه ای امکان استفاده از واحدهای کوچکتر را فراهم می کنند که وزن، هزینه و فضای مورد نیاز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. شیرهای پروانه ای بدنه را از محیط های جاری جدا می کنند که نیاز به متریال های گران قیمت را از بین می برد.

شیر پروانه ای براساس نوع اتصال

  • شیر پروانه ای لاگ
  •  فلنجی
  •  ویفری

باترفلای لاگ ولو

شیر پروانه ای لاگ ولو دارای قوس هایی دورتا دور بدنه بیرونی است که به کمک آنها این شیر صنعتی به خط لوله چفت شده و محکم می شود قیمت آن از باتر فلای ولو ویفری بیشتر و از باتر فلای فلنج دار معمولا کمتر می باشد.

شیر پروانه ای فلنجی

باترفلای ولو فلنجی دارای فلنج است و به کمک لوله های متصل به فلنج به خط لوله متصل می شود.
از لحاظ کارایی برای کاربردهای با فشار بالا مثل صنایع نفت و پتروشیمی است و هر فرآیندی که قرار است با حرکت سریع یا فشار بالا در سیال همراه باشد گزینه بسیار مناسبی است.

قیمت باتر فلای ولو فلنجی نسبت به دیگر مدل های آن بالاتر بوده چون سیستم طراحی آن پیچیده تر و برای مصارف خاص طراحی شده است.

شیر پروانه ای ویفری

با توجه به نوع دیزاین آن برای کاربردهای با فشار کم طراحی شده که از طریق قوس هایی که در قسمت بالایی و روی باترفلای ولو قرار گرفته به خط لوله متصل می گردد و قیمت پایینتری نسبت به باترفلای ولو لاگ و فلنجی دارد.

برای مصارف معمول بسیار پر کاربرد و محبوب است.

شیر پروانه ای لاگ ولو چه تفاوتی با ویفری دارند ؟

باتر فلای به سبک لاگ از ولو رزوه‌دار برای نصب شیر به فلنج‌های لوله‌کشی با استفاده از اتصالات پیچ‌دار استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، باتر فلای ولو ویفری دارای بند اتصال نیستند. معمولاً دارای چهار سوراخ برای تراز با لوله های متصل هستند. دریچه بین دو فلنج لوله کشی ‌شده‌ است.

پروانه لاگ تایپ برای استفاده در پایان خط مناسب است اما ولو ویفری را نمی توان برای استفاده پایانی به کار برد. در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری در خط دارای شیر پروانه ای سبک آب، کل خط باید خاموش شود.

مدل ویفری نیز سبک تر و ارزان تر هستند.

چرا شیر پروانه ای پر فروش می باشد؟

(1) ساختار ساده و سایز کوچک. به دلیل ساختار فشرده، طول سازه کوتاه، اندازه کوچک و سبک وزن، برای قطرهای بزرگ مناسب است.

(2) مقاومت سیال کم است. هنگامی که به طور کامل باز می شود، منطقه جریان موثر کانال شیر بزرگ است، بنابراین مقاومت سیال کم است.

(3) باز و بسته شدن راحت و سریع است، عملکرد تنظیم خوب است، صفحه پروانه 90 درجه می چرخد. هر دو می توانند باز و بسته شدن را کامل کنند. جریان را می توان به صورت مرحله ای با تغییر زاویه چرخش صفحه پروانه کنترل کرد.

(4) لحظه باز و بسته شدن کوچک است زیرا دیسک های دو طرف شفت چرخان اساساً تحت تأثیر محیط یکسان هستند و جهت گشتاور مخالف است ، بنابراین باز و بسته شدن باعث صرفه جویی در کار می شود. .

(5) عملکرد آب بندی کم فشار خوب است و مواد سطح آب بندی به طور کلی لاستیک یا پلاستیک است، بنابراین عملکرد آب بندی خوب است. محدود به مواد حلقه آب بندی، فشار عملیاتی و محدوده دمای عملیاتی شیر پروانه ای نسبتاً کوچک است. با این حال، فشار کاری و محدوده دمای کاری شیر پروانه ای مهر و موم سخت تا حد زیادی بهبود یافته است.

متریال شیر پروانه ای

متریال باترفلای ولو در ۳ بخش تعریف می شود.

  • جنس بدنه 
  • جنس سیت
  • متریال دیسک

جنس بدنه باترفلای ولو در انواع گوناگونی تولید می شود که هر کدام با توجه به نوع کاربرد انتخاب می شوند در انتخاب باترفلای ولو حتما باید به نوع سیال و میزان فشار کاری مورد نیاز آن دقت کنید تا ولو درستی را انتخاب کنید.

  1. پی وی سی PVC
  2. چدنی
  3. فولادی 
  4. استیل
  5. هستلوی

برای باتر فلای ولو ۴ متریال کلی برای سیت آن در نظر گرفته شده است که عبارتند از :

  1. آهن (استیل یا فولادی)
  2. EPDM
  3. PTFB
  4. NBR
  • متریال دیسک در شیر پروانه ای 
  1. آلومنیوم برنز
  2. استیل 
  3. فولادی 
  4. پی وی سی PVC

باتر فلای ولو پلاستیکی

اگر سیالی مثل اسید سولفوریک باشد که میزان خورندگی آن باعث شود که استیل خورده شود پیشنهاد می شود که از باترفلای ولو پلاستیکی استفاده شود.

شیر پروانه ای استیل

اگر سیال خورنده باشد پیشنهاد می شود که از باترفلای ولو تمام استیل استفاده شود.

شیر پروانه ای چدنی

اگر سیال آب باشد که خورندگی نداشته باشد از متریال چدنی استفاده می شود.

متریال شیر پروانه ای

3 ماده آب بندی غیر فلزی متداول برای باترفلای ولو

لاستیک نیتریل به طور کلی به عنوان ماده نشیمن شیرهای پروانه ای استفاده می شود و مقاومت دمایی آن چندان خوب نیست، بنابراین شیرهای پروانه ای تولید شده معمولاً در محیط های با دمای بالا استفاده نمی شوند. اما مقاومت سایشی و مقاومت در برابر تغییر شکل لاستیک نیتریل بسیار خوب است.

NBR – یا لاستیک نیتریل منشاء مصنوعی دارد. با مقاومت در برابر سایش بالا مشخص می شود. این یک الاستومر با استحکام کششی بالا است. احتمال تغییر شکل بسیار کم است. برای مایعات مبتنی بر آب و گلیکول، برای روغن ها و برای محیط های گازی مانند هوا مناسب است. دما باید بین -10 و +90/100 درجه سانتیگراد باشد.

محدوده دمایی لاستیک اتیلن پروپیلن مشابه لاستیک نیتریل است، اما حد درجه حرارت بالا ده تا بیست درجه بالاتر از لاستیک نیتریل است. همچنین عمدتاً به عنوان ماده ای برای نشیمنگاه شیرهای پروانه ای استفاده می شود. از مزایای آن می توان به عملکرد عایق خوب، مقاومت عالی در برابر ازن و عدم واکنش با محیط های معدنی اشاره کرد. بنابراین، شیرهای پروانه ای ساخته شده از لاستیک اتیلن- پروپیلن به طور کلی برای حمل و نقل خطوط لوله آب و الکل استفاده می شود.

EPDM – لاستیک اتیلن پروپیلن. با مقاومت بالا در برابر پیری، ازن، گرما و اشعه UV مشخص می شود. در اینجا احتمال تغییر شکل بسیار کم است. محدوده دما گسترده تر از NBR است، از -30 درجه تا +140 درجه سانتیگراد. EPDM بیشتر برای مایعات مبتنی بر آب و گلیکول و برای کاربردهای بخار استفاده می شود.

PTFE دارای مقاومت دمایی عالی و مقاومت قوی در برابر مواد شیمیایی است که معمولاً به عنوان مقاومت در برابر خوردگی قوی شناخته می شود. با این حال، به دلیل نیازهای خاص برخی از شیرهای پروانه ای، PTFE بهبود‌ یافته‌ و خواص عایق آن لغو می شود به طوری که نمی توان خواص عایق PTFE را تضمین کرد.

PTFE – یک پلیمر بسیار بادوام با محدوده دمایی -10 تا +150 درجه سانتیگراد. برای کاربردهای بخار استفاده می شود. با مقاومت بسیار بالا در برابر پیری و مواد شیمیایی، استحکام کششی بالا و اصطکاک کم مشخص می شود.

  1. ViTON – برای کاربردهایی با محدوده دمایی -15 تا 220 درجه سانتیگراد. این یک ماده فلورو لاستیک با مقاومت در برابر تعداد زیادی از مواد شیمیایی مانند روغن های معدنی، ازن، سوخت ها، حلال های آلی و غیره است. با خواص عایق عالی و مقاومت در برابر خلاء مشخص می شود. خیلی انعطاف پذیر نیست و به راحتی‌ خراشیده‌ می شود.
  2. FKM – یکی دیگر از مواد فلورو لاستیک با خواص مشابه ViTON. محدوده دما از 0 تا 100 درجه سانتیگراد است. در کاربردهای آب و گلیکول، برای روغن‌ها و محیط‌های گازی مانند هوا استفاده می‌شود.

موارد استفاده از شیر پروانه ای

به طور کلی انواع شیر پروانه ای در کاربرد های عمومی و تخصصی به کار میرود که در ادامه بیشترین صنایعی ک از این ولو ها استفاده می کنند را مورد بررسی قرار دادیم.

  • تامین آب
  • تصفیه فاضلاب
  • خدمات دوغاب
  • حفاظت در برابر آتش
  • تامین هوا و گاز
  • خدمات خلاء
  • سیستم روانکاری
  • صنایع شیمیایی و نفت
  • سیستم های جابجایی سوخت
  • تولید برق
  • خدمات هوای‌ فشرده‌ و گاز
  • خدمات بخار
  • فرآوری مواد غذایی
  • دارویی
  • سیستم های دریایی و  بهداشتی

همانند دیگر شیرهای صنعتی عوامل مختلفی در لیست قیمت شیر پروانه ای دخیل هستند که در ادامه از مهمترین عوامل تعیین قیمت باترفلای ولو را بررسی می کنیم.

  • کشور سازنده/ برند آن
  •  سایز باترفلای ولو
  • متریال تشکیل دهنده 
  • مدل باترفلای ولو
  • جنس دیسک
  • ویفری فلنجی یا لاگ بودن
  • اهرمی یا اکچویتور و یا گیربکسی

ناگفته نماند که در تعیین قیمت شیر پروانه ای کلاس کاری شیر از جمله موارد بسیار مهم است که حتما باید به آن توجه کرد.

درمورد قیمت شیر پروانه ای نباید خیلی حساس باشید زیرا این شیرهای صنعتی نسبت به کارایی که برای شما ایجاد خواهند کرد بسیار به صرفه و بهینه هستند تا دیگر ولوها

قیمت شیر پروانه ای در حوزه پایپینگ شاید از مهمترین و البته کم دغدغه ترین مواردی است که باید نگران آن بود.

در خرید شیر پروانه ای همانند دیگر موارد در باید به میزان فشار سیال عبوری و همین طور خورنده یا غیر خورنده بودن سیال باید دقت کنید. در بررسی و خرید اینترنتی شیر پروانه ای می توانید با در نظر گرفتن تمامی نکات فوق خرید موفقی از شیر پروانه ای داشته باشید.

داده هایی که برای تولید کننده باتر فلای ولو ارائه می شود
هنگام سفارش باید داده های زیر به سازنده ارائه شود

  • فشار فلنج
  • وزن مخصوص، ویسکوزیته، محتوای مواد، ترکیب سیال مورد استفاده.
  • افت فشار یا Cv مورد نیاز (حداکثر)
  • نرخ جریان
  • طراحی و دمای عملیاتی
  • الزامات لوله کشی
  • بدنه ولو، دیسک، مواد سیت
  • متریال دیسک ولو
  • قطر شیر یا قطر لوله متصل

شیر پروانه ای در وبسایت اویلی کالا

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "متریال شیر پروانه ای" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "متریال شیر پروانه ای"، کلیک کنید.