مغز را غمگین نکنید – انین

مغز را غمگین نکنید - انین

انین/خراسان رضوی رژیم غذایی بی کیفیت ممکن است منجر به تغییرات مغزی شود که با افسردگی و اضطراب مرتبط است؛ این اولین مطالعه در نوع خود در مورد شیمی و ساختار مغز و کیفیت رژیم غذایی در 30 داوطلب است.

آیا تا به حال بعد از مصرف مواد غذایی چرب شامل همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده احساس ناراحتی کرده اید؟ یا پس از هجوم شکر به بدن خود بعد از خوردن یک آب نبات مضطرب شده اید؟ علم شروع به پشتیبانی از این احساس مغز کرده است.

نتایج تحقیق اخیر نشان می دهد آنچه می خوریم ممکن است مستقیماً بر شیمی و ساختار مغز ما تاثیر بگذارد و به طور بالقوه به مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب کمک کند.

دانشمندان به بررسی ارتباط شگفت انگیز بین رژیم غذایی و سلامت مغز پرداختند و مغز افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند با افرادی که رژیم غذایی مملو از شکر، چربی های اشباع شده و غذاهای فرآوری شده مصرف می کنند را مقایسه کردند.

یافته ها قابل توجه بود و تفاوت های بالقوه در ساختار مغز و شیمی بین 2 گروه را آشکار کرد. به نظر می رسد که رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است نه تنها کلید داشتن قلب سالم بلکه برای داشتن مغزی شادتر و سالم تر باشد.

رژیم های غذایی ناسالم باعث عدم تعادل مغز می شود

اسکن مغز تفاوت های قابل توجهی را نشان داد. در افرادی که رژیم غذایی ناسالم داشتند، محققان دریافتند سطح گابا یا گاما آمینوبوتیریک اسید، انتقال دهنده عصبی که برای حفظ مغزی آرام و متعادل ضروری است، کاهش یافت. سطوح ناکافی گابا با افزایش اضطراب و افزایش حساسیت به اختلالات خلقی مرتبط است.

برعکس، این افراد همچنین سطوح بالایی از گلوتامات را نشان دادند، انتقال دهنده عصبی که به عنوان شتاب دهنده مغز عمل می کند. گلوتامات بیش از حد می تواند منجر به تحریک بیش از حد، بیقراری و مشکل در تمرکز شود.

علاوه بر این، اسکن مغز کاهش حجم ماده خاکستری را در لوب فرونتال، منطقه ای که مسیول عملکردهای شناختی پیچیده مانند تصمیم گیری، تنظیم هیجانی و کنترل تکانه است را نشان داد. این کاهش در ماده خاکستری می تواند توانایی فرد را برای مقابله موثر با استرس مختل کند و به طور بالقوه به افزایش خطر مشکلات سلامت روان کمک کند.

در نهایت، ما می بینیم افرادی که رژیم غذایی ناسالمی دارند، انتقال عصبی تحریکی و مهاری نامتعادل دارند و همچنین حجم ماده خاکستری در قسمت جلویی مغز کاهش یافته است. این بخش از مغز درگیر مسایل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب است.

چگونه رژیم غذایی ما ذهن را به هم می زند؟

دانشمندان هنوز در حال چیدن این پازل هستند، اما سرنخ در روده ما نهفته است. تریلیون ها باکتری که در روده های ما زندگی می کنند (میکروبیوم) نقش مهمی در سلامتی ما ازجمله سلامت روانی ما دارند.

رژیم غذایی ناسالم می تواند این اکوسیستم ظریف را مختل کند و به طور بالقوه باعث ایجاد آبشاری از تغییراتی شود که بر مغز تاثیر می گذارد. به نظر می رسد سطوح بالای چربی اشباع شده و قند مشکل ساز باشد.

این مورد نشان می دهد که رژیم غذایی نامناسب نه تنها ممکن است به مشکلات سلامت روان کمک کند، بلکه رهایی از الگوهای غذایی ناسالم را نیز دشوارتر می کند. با این حال، خبر خوب این است که ممکن است برعکس نیز صادق باشد. با انتخاب رژیم غذایی سالم تر، نه تنها سلامت روانی خود را بهبود می بخشیم، بلکه می توانیم به آن انتخاب های مغذی پایبند باشیم.

ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت روان پیچیده است و هنوز در دست بررسی است اما این مطالعه شواهد قانع کننده ای ارایه می دهد که آنچه می خوریم می تواند به طور قابل توجهی بر مغز و خلق و خوی ما تاثیر بگذارد.

بنابراین، دفعه بعد که به سراغ  میان وعده شیرین یا غذای چرب می روید، به یاد داشته باشید که ممکن است مغز شما هزینه آن را بپردازد. با انتخاب رژیم غذایی غنی از غذاها، میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم، نه تنها بدن خود را تغذیه می کنید، بلکه ذهن خود را نیز پرورش می دهید.

نتایج این تحقیق در مجله Nutritional Neuroscience منتشر شده است.

earth.com

sciencedaily.com

پایان خبر انین

مغز را غمگین نکنید – انین

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مغز را غمگین نکنید – انین" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مغز را غمگین نکنید – انین"، کلیک کنید.