انین/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: واژه مهمان نوازی در مقوله زیارت امری بسیار مهم است و باید در نظر داشت که این مهمان نوازی برای میزبانان همان گشودگی است که نسبت به زایران دیده می شود.
حمیده امیریزدانی امروز 20 اسفندماه، در نشست علمی زیارت از منظر مطالعات مهمان نوازی که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: از نگاه الهی زایر با گردشگر متفاوت است، اما از منظر گردشگری این دو باهم تفاوت چندانی ندارد؛ بنابراین اولین چیزی که به ذهن ما می رسد این است که با چند تغییر ساده در فرهنگ میزبانی می توانیم این بحث را بهبود بخشیم اما بحث هنگامی جدی تر می شود که درمی یابیم شاخه های مختلفی در حال بررسی شاخه های زیارت هستند و زیارت شاخه های متعددی دارد.
وی بیان کرد: چکیده های مقالات زیارت از منظر مهمان نوازی بر مبنای مصاحبه و پرسش و پاسخ صورت گرفته است و موضوعی که در آن بسیار بیان شده بود این است که اکثر کاتولیک ها معتقد بودند که در هتل دیوارنگاره و تابلوهایی با آیات مختلف قرآن وجود نداشته است. بنابراین این امر نمایانگر این موضوع است برخی از نکات برای برخی از اقوام مورد اهمیت است که در هتلداری و حمل ونقل ما جدی گرفته نمی شود.
امیریزدانی ادامه داد: در برخی از کشورها از ابتدا روشن است که چه فردی گردشگر و چه فردی زایر است، زیرا این امر با توجه به نظر خود فرد انتخاب می شود و هدف مسافران را روشن می سازد؛ همچنین لازم به ذکر است که زایر کسی است که با خودش بیگانه بوده و نیاز به شست وشوی داخلی روح خود دارد، لذا از بیرون نمی توان مشخص کرد که چه افرادی زایر هستند و چه افرادی صرفا برای گردشگری آمده اند.
وی در خصوص تفاوت زایر و گردشگر عنوان کرد: تفاوت زایر و گردشگر در این مورد است که ما باتوجه به پدیده های رفتاری فرد مسافر پس از بازگشت به شهر خود، می توانیم آن را ارزیابی و جست وجو کنیم؛ زیرا این هدف، امری درونی است و مستلزم مطالعه پدیده های رفتاری افراد است.
عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد: اما این موارد به این معنا نیست که ما ظرفیت های خوبی برای زایرین نداریم، بلکه ما پتانسیل های خوبی داریم که می توانیم با کمک آن ها مهمان نوازی اسلامی را تعمیم دهیم، زیرا پذیرش مهمان و خدمت به دیگران در ادبیات عرفانی بسیار دیده می شود که همه آن ها الهام گرفته از کلام خداوند در قرآن است.
وی ادامه داد: نکته دیگری که در خصوص گردشگری و زایرین شهرهای مذهبی مطرح است این مورد است که گردشگری بومی و اقامتگاه بومی در بحث زیارت جای مخصوصی ندارند و از آن ظرفیت ها استفاده مطلوبی نشده است. به عنوان مثال در قم، هیچ سرمایه گذاری برای خانه های بومی و قدیمی نزدیک کاشان که فاصله آن با قم یک ساعت است، صورت نگرفته و از این ظرفیت ها استفاده نشده است.
امیریزدانی گفت: واژه مهمان نوازی در مقوله زیارت امری بسیار مهم است و باید در نظر داشت که این مهمان نوازی برای میزبانان همان گشودگی است که نسبت به زایران دیده می شود و مستحضر هستید که این امر در گردشگری رویدادمحور بسیار دیده شده است، اما اگر این حس را به طور کلی مردم شهرهای مهمان نواز در خود ایجاد کنند، بسیار مطلوب بوده و در تجربه زایرین بسیار تاثیر مثبتی خواهد داشت. از سمتی دیگر برای زایرین این مهمان نوازی بسیار اهمیت دارد، زیرا این امر باعث می شود که زایرین از سفر بیرونی به درون خود رجوع کنند و خود را به معنای دیگری پذیرش کنند، زیرا این مهمان نوازی دعوت و استقبالی است که باید طی آن بتوانیم خود را کنترل کنیم و وجود خود را لبریز از عشق و رحمت کنیم تا بتوانیم به دیگران نیز این احساس را منتقل کنیم.
پایان خبر انین
اهمیت واژه مهمان نوازی در امر زیارت
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اهمیت واژه مهمان نوازی در امر زیارت " هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اهمیت واژه مهمان نوازی در امر زیارت "، کلیک کنید.