رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان:۲۰۲۵ سال خوبی در حوزه ساختمان ترکمنستان است

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان:۲۰۲۵ سال خوبی در حوزه ساختمان ترکمنستان است

به گزارش انین به نقل از دنیای اقتصاد رمضان بهرامی با بیان اینکه فاز دوم شهر جدید هوشمند در ترکمنستان (۳۰ کیلومتری عشق‌آباد) در حال اجراست افزود: این فاز ظرفیت بالایی از مصالح و سنگ را دارد و صنعت سنگ ایران می‌تواند نقش مهمی در این امر ایفا کند.

وی اظهار کرد: کشور ترکمنستان از ۳۰ سال قبل تا به حال تغییرات زیادی داشته است در همه سازه‌های ساختمانی، اداری، سنگ‌فرش‌ها و بناها از سنگ استفاده شده و استفاده از سنگ و مواد طبیعی در دستور کارشان است.

بهرامی با تاکید بر اینکه شهر عشق‌آباد در گینس به عنوان شهر سفید ثبت شده است، افزود: استفاده از مصالح ساختمانی سفید در این شهر رونق دارد و ترکمنستان در خصوص زیباسازی و استفاده از مواد ساختمانی عقب‌نشینی نمی‌کند.
وی تصریح کرد: ترکمنستان معادن خوبی دارد ولی در بخش سنگ ندارد. سنگ‌های مورد استفاده در ترکمنستان از ایران، ترکیه و کشورهای اروپایی با لحاظ کردن استانداردها تامین می‌شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با تاکید بر اینکه کشور ترکمنستان از محصولات مرغوب استفاده می‌کند، اظهار کرد: تا زمانی که سنگ مرغوبی به ترکمنستان ارائه شود، این کشور مشتری ما باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: ترکمنستان از صنایع عالی حمایت می‌کند و در این راستا در زمینه صنعت سنگ مصنوعی شروع به کار کرده است.

بالا بودن هزینه تمام شده کالا
بهرامی با تاکید بر اینکه هزینه تمام شده کالا در کشور ما بالاست، افزود: به این علت رقابت‌پذیری کالای ایرانی در صنایع نوین در حال از دست رفتن است. وی اظهار کرد: ماشین‌آلات صنعت سنگ در کشور ترکمنستان از نوع اروپایی است در حالی که در ایران در بهترین حالت از رتبه‌های یک کشور چین استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور ترکمنستان هیچ محدودیتی در مقابل صنعتگران ایرانی قرار نداده است، گفت: ممکن است خودمان محدودیتی در این راه ایجاد کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان تصریح کرد: صادرات سنگ ایران در اختیار بخش خصوصی است و از انجمن سنگ تقاضا دارم برای این صنعت و صادرات سنگ استانداردهایی تعریف کنند.

وی گفت: در صادرات سنگ هیچ ممیزی وجود ندارد ولی اگر قرار بر حضور فعال ایران در ترکمنستان باشد باید به فکر بود و فردا دیر است.

بهرامی با تاکید بر اینکه در پروژه‌هایی که سنگ‌های با کیفیت ایرانی استفاده می‌شوند نسبت به رقبای اروپایی برتر هستند، افزود: باید بازار ترکمنستان در اختیار تولیدکنندگان سنگ باشد.

وی ادامه داد: بازار ترکمنستان چک سفیدی نیست که همواره در اختیارمان باشد. رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با بیان اینکه سنگ‌های اروپایی جایگاه خاصی دارند، افزود: سنگ‌های ایرانی را به اروپا می‌برند و با ماشین‌آلات به‌روز اروپایی فرآوری می‌شوند.

بهرامی تصریح کرد: در بازار خدمات فنی مهندسی خوب عمل نکرده‌ایم. فقط آمارسازی می‌کنیم. خدمات فنی و مهندسی دنیا همچنان در حال پیشرفت است.

وی در خصوص انتظارات از دولت جدید اظهار کرد: دولت باید در بودجه‌بندی نگاهی به توسعه اقتصادی داشته باشد. نباید مالیات فقط هزینه‌های جاری را پوشش دهد.

بهرامی ادامه داد: باید در برخی کالاها بازگشت ارز منوط به واردات ماشین‌آلات شود.

وی عدم سرمایه‌گذاری بانک‌ها در معادن را از دیگر مسائل مطرح دانست، گفت: انحراف تسهیلات بانکی از سوی دلالان صورت می‌گیرد.

صادرات ۴۴۰ میلیون دلاری به ترکمنستان
رئیس اتاق ایران و ترکمنستان گفت: ۴۴۰ میلیون دلار صادرات به ترکمنستان داشته‌ایم در عین اینکه واردات ما ۳۸میلیون دلار بوده است که این تراز تجاری مثبت مزیت خوبی به شمار می‌رود. وی افزود: دولت نباید بخشنامه ناگهانی صادر کند. در زمانی که انبارهای سیب‌زمینی از محصول پر بودند دولت دستور توقف صادرات را صادر کرد که باعث شد تمام محصولات خراب شوند.

وی اظهار کرد: پنج استان از کشورمان با ترکمنستان همسایه هستند و مزیت صادراتی دارند.

بهرامی ادامه داد: در هیچ کشوری راه صادرات محصولات کشاورزی را نمی‌بندند و با تعرفه بازی کنند.

وی ادامه داد: در زمانی که به ترکمنستان مرغ صادر می‌کردیم پس از ممنوعیت صادرات، کشور ترکمنستان معطل نماند و در این کالا خودکفا شد.

با تصمیمات ناگهانی یک زنجیره را نابود کردیم
بهرامی با بیان اینکه ایران و ترکمنستان مشترکات فرهنگی زیادی دارند، گفت: ترکمنستان ۵میلیون نفر جمعیت دارد و در ایران نیز حدود یک میلیون نفر ترکمن وجود دارد.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و ترکمنستان است که مباحث قاچاق و امنیتی در آن اتفاق نیفتاده است.

بهرامی افزود: چند سال قبل مشکلی در خصوص قرارداد گازی با ترکمنستان پیش آمد که وزیر وقت، حاضر به دیدار با نماینده ترکمنستان شد. این نماینده ۴۵ روز در ایران منتظر پاسخگویی مقامات بود.

وی ادامه داد: در پرونده فوق ایران محکوم به پرداخت جریمه شد.

رئیس اتاق ایران و ترکمنستان با تاکید بر اینکه اکسپو ظرفیت بالایی را برای مراودات دو کشور ایجاد کرد گفت: دادگستری استان برای ایجاد مرکز حل اختلاف بین بازرگانان و تجار دو طرف دستور داده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان:۲۰۲۵ سال خوبی در حوزه ساختمان ترکمنستان است

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان:۲۰۲۵ سال خوبی در حوزه ساختمان ترکمنستان است" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان:۲۰۲۵ سال خوبی در حوزه ساختمان ترکمنستان است"، کلیک کنید.