علت چسبنده بودن عرق بدن

عرق کردن واکنش طبیعی بدن، در برابر گرما می باشد. زمانی که ما فعالیت ورزشی انجام دهیم و یا دمای هوا بالا می باشد، باعث عرق کردن  می شود.عرق کردن باعث سلامتی بدن می شود، زیرا چنانچه  حرارت بدن بالا رود، و راهی برای خروج این حرارت نداشته باشد دچار اختلال می شود.زمانی که عرق می کنیم منافذ پوست پر می شود و این منافذ در مجاورت هوا تبخیر می شوند و باعث خنک شدن بدن می شود. اما در صورتی که آب وهوا مرطوب باشد، این عرق بخوبی تبخیر نمی شود و باعث می شود پوست مرطوب و چسبنده باشد.

علت چسبنده بودن عرق بدن

برای تبخیر عرق درچنین آب و هوایی بهتر است از لباس های نایلونی استفاده کرد.علاوه برگرما و فعالیت بدنی، عوامل دیگری نیز بر روی عرق کردن تاثیرگذار می باشد، شرایطی مانند ترس، اضطراب و هیجان باعث عرق کردن می شود. قیمت مام رولی  از لحاظ اقتصادی خیلی به صرفه است.

عرق کردن یک کارکرد طبیعی بدن است که به تنظیم دمای بدن کمک می کند. زمانی که دمای بدن افزایش پیدا کند، ترشح و مایع عرق از غدد تعریق بیرون می آید و روی سطح پوست قرار می گیرد. این مایع با تبخیر شدن دمای بدن را کاهش می دهد و آن را تنظیم می کند.

همچنین گاهی بدن افراد در برابر مصرف نوشیدنی های الکلی یا کافیین دار واکنش نشان داده و عرق می کند.
در واقع عرق کردن برای ایجاد تعادل دما برای بدن می باشد.عرق درواقع همان آب است، که حاوی مقداری نمک و موادی مانند پتاسیم، کلر، منیزیم و زینک می باشد. همچنین مقداری اوره و آمونیاک جزء ترکیبات عرق می باشد یکی از ترکیبات تشکیل دهنده عرق الکترولیت ها می باشد که با عرق کردن این ماده از بدن خارج می شود تنها چیزی که با عرق کردن باید جایگزین شود الکترولیت ها هستند و سایر ترکیبات جزء ضایعات محسوب می شود.

عرق کردن زیاد نشانه چیست؟

غدد مختلفی بر روی بدن وجود دارد که وظیفه آن ها این است که در برابر گرما واکنش نشان می دهند و باعث تعریق بدن می شود این قدرت در نواحی مختلف بدن وجود دارد اما زمانی که کف دست و پا عرق می کند بیشتر در اثر هیجان و یا ترس می باشد اما عرق کردن بیش از اندازه بدن گاهی موجب اذیت و آزار افراد می شود و گاهی این تعریق به اندازه ای می باشد که بوی آن آزاردهنده شده و باعث می شود فرد از اجتماع فاصله بگیرد و منزوی شود ممکن است تعریق زیاد به دلیل بیماری یا شرایط خاص در بدن فرد باشد که این عوامل عبارت اند از :

1- دیابت

افرادی که دارای بیماری دیابت هستند به دلیل بالا بودن وزن و سطح قند خون، بیشتر از سایر افراد دچار تعریق زیاد می شوند. بنابراین این افراد باید دایماً قند خون خود را کنترل کنند و برای تعریق کمتر از فوق تخصص غدد کمک بگیرند.

2- یایسگی

یکی از علایمی که در خانم ها بعد از سن شصت سالگی به وجود می آید، یایسگی می باشد، که در این دوران سطح هورمون بدن تغییر کرده و باعث افزایش تعریق یا همان گرگرفتگی در زنان می شود.
این حالت برای بدن طبیعی می باشد، اما چنانچه تعریق زیاد باعث اذیت شدن شما می شود، حتما باید از پزشک کمک بگیرید تا با داروهایی که تجویز می کند، شدت تعریق، کاهش پیدا کند.

3- بیماری قلبی

کسانی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند باید مراقب تعریق زیاد باشند، زیرا  نشانه ای از حمله قلبی می باشد و باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.

4- عفونت

وجود عفونت در بدن باعث تب و عرق کردن می شود، درصورتی که فردی همراه با تب عرق کند، این نشانه عفونت در بدن است و حتما باید به پزشک مراجعه کند.

5- استفاده از بعضی داروها

ممکن است مصرف بعضی از داروها دارای عوارضی باشند و عرق کردن یکی از این عوارض باشد. چنانچه این تعریق ادامه دار بود حتما با دستور پزشک دارو را قطع کنید.

6- اعتیاد

بعضی از مواد اعتیادآور زمانی که مصرف می شوند منجر به عرق کردن زیاد می شود و زمانی که بدن فرد به این مواد عادت کند و مصرف نکند، واکنش بدن به عدم مصرف عرق کردن می باشد.

از دیگر بیماری هایی که باعث عرق زیاد می شود می توان بیماری نارسایی تنفسی، نقرس، اختلالات سیستم عصبی و برخی از سرطان ها را نام برد. در فرمولاسیون  ماسک مو ویتابلا بیز  از عصاره های طبیعی آلوورا  برای تغذیه موها استفاده شده است

بنابراین اگر بدن شما دچار تعریق شدید می شود حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا سلامت عمومی شما بررسی شود و از این نظر نگرانی نداشته باشید.

هایپرهیدروزیسhyperhidrosis  چیست؟

بدن به طور طبیعی بعد از انجام فعالیت ورزشی یا در اثر درجه حرارت بالای هوا، عرق می کند و این عرق کردن طبیعی می باشد.
اما گاهی بدون دلیل خاصی بدن عرق می کند، که این تعریق بدون دلیل به هایپرهیدروزیس معروف می باشد. هایپرهیدروزیس ممکن است در یک قسمت از بدن اتفاق بیفتد و یا این که کل ناحیه بدن را تحت تاثیر قرار دهد.در واقع هایپرهیدروزیس بیماری خطرناکی نمی باشد اما ممکن است بوی عرق فرد را اذیت کند و باعث مشکلات روانی برای فرد شود.
این مشکل بیشتر در قسمت های دست و پا و زیر بغل و کشاله ران اتفاق می افتد و برای هر فردی در دوره ای خاص از زندگی این مشکل ممکن است به وجود بیاید. هایپرهیدروزیس ها از نظر محل تعریق،  دوره ای که ایجاد می شود و علت به وجود آمدن آن، به دو دسته تقسیم می شوند،

1- هایپرهیدروزیس اولیه

دلیلی برای به وجود آمدن آن مشخص نشده است.

2- هایپرهیدروزیس ثانویه

بیشتر به دلیل بیماری های زمینه ای به وجود می آید. این بیماری ها مانند چاقی، مسمومیت، تیرویید و دیابت می باشد. گاهی این هایپرهیدروزیس به قدری شدت می یابد که باعث ایجاد نگرانی و اضطراب در فرد می شود و بیشتر فعالیت های روزانه فرد را مختل می کند به عنوان مثال دانش آموزانی که به دلیل تعریق زیاد برگه امتحانی آن ها قابل خواندن نیست.
روش های درمانی زیادی برای از بین بردن این مشکل وجود دارد و نیازی به نگرانی در این زمینه نمی باشد.

انواع هایپرهیدروزیس یا بیماری تعریق زیاد و بی دلیل کدام است؟

هایپرهیدروزیس ممکن است از شروع تولد همراه فرد باشد یا این که با افزایش سن به دلایل مختلف به وجود آید.

هایپرهیدروزیس از نظر محل تعریق به دو دسته تقسیم می شود:

1- هایپرهیدروزیس موضعی

2- هایپرهیدروزیس عمومی

هایپرهیدروزیس موضعی فقط مختص یک ناحیه از بدن می باشد. اما هایپرهیدروزیس عمومی کل بدن تعریق می کند و مختص یک ناحیه نمی باشد.کرم ضد آفتاب ایتالیایی معمولا  با حجم 50 میل در مدل های spf 50 و 30 تولید می شود.

علایم  ها یپرهیدروزیس،

1- تعریق زیاد

2- کف پاها اغلب سرد و یا خیس است.

3- مرتباً لباس شما خیس و مرطوب می باشد. این شرایط باعث می شود شما خجالت زده شوید و یا دوست نداشته باشید با افراد مختلف تعامل داشته باشید.

4- تعریق زیاد ممکن است باعث تحریک پوست شود و منجر به عفونت های قارچی و باکتریایی شود.

5- مرتب مجبور به تعویض لباس باشید یا باید همیشه از پد عرق استفاده کنید و یا لباس های تیره و گشاد بپوشید تا این تعریق زیاد، مشخص نباشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت چسبنده بودن عرق بدن" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت چسبنده بودن عرق بدن"، کلیک کنید.