
نحوه درخواست بازگشت به تحصیل
بازگشت به تحصیل یعنی اینکه شما به هر دلیلی از درس و دانشگاه فاصله گرفتید، چه انصراف داده باشید، چه ترک تحصیل کرده باشید یا حتی اخراج شده باشید، و حالا می خواهید دوباره به آغوش علم برگردید. این فرآیند ممکنه یه کم پیچیده به نظر بیاد، ولی نگران نباشید، چون با یه راهنمایی درست، می تونید این مسیر رو هموار کنید و به دانشگاه برگردید.
گاهی وقت ها زندگی آدم رو مجبور می کنه یه سری تصمیم های سخت بگیره. شاید یه مشکل مالی پیش اومده، شاید بیماری، یا حتی شاید اون رشته ای که انتخاب کرده بودیم، واقعاً باب میلمون نبوده. خلاصه که هر دلیلی که بوده، حالا تصمیم گرفتیم دوباره برگردیم سر کلاس و ادامه بدیم. این تصمیم واقعاً جسورانه و قابل تحسینه، چون نشون می ده برای آینده تون ارزش قائلید.
توی این مقاله، قراره صفر تا صد مسیر درخواست بازگشت به تحصیل رو با همدیگه بررسی کنیم. از اینکه اصلاً بازگشت به تحصیل چی هست و چه انواعی داره، تا شرایطش برای دانشجوهای انصرافی، جامونده از ثبت نام، اخراجی ها و حتی دانشجوهای علوم پزشکی رو قدم به قدم بهتون می گیم. حواسمون به همه جزئیات هست؛ از مدارکی که لازمه جمع کنید و هزینه های احتمالی، تا راه و رسم نوشتن یه نامه درخواست که بتونه دل مسئولین دانشگاه رو به دست بیاره. پس اگه شما هم جزء اون دسته از رفقا هستید که دلتون هوای درس و دانشگاه رو کرده، تا آخر این مطلب همراه ما باشید که یه راهنمای کامل و حسابی رو با هم مرور کنیم.
مفهوم و انواع بازگشت به تحصیل در نظام آموزش عالی ایران
قبل از اینکه بریم سراغ جزئیات نحوه درخواست بازگشت به تحصیل، بیاین اول یه تعریف روشن از اینکه اصلاً این ماجرا چی هست و چه مدل هایی داره، داشته باشیم. توی نظام آموزشی ما، وقتی کسی از دانشگاه فاصله می گیره، ممکنه به چند شکل اتفاق افتاده باشه: ترک تحصیل، انصراف یا اخراج. هر کدوم از این ها، قلق های خودش رو برای برگشتن به دانشگاه داره.
تفاوت ترک تحصیل، انصراف و اخراج: داستان از چه قراره؟
ترک تحصیل: این مورد معمولاً زمانی اتفاق می افته که یه دانشجو بدون اینکه هیچ فرم رسمی پر کنه یا اعلامی به دانشگاه داشته باشه، یهو دیگه سر کلاس نمی ره و غیبش می زنه. به عبارت دیگه، هیچ اقدامی برای جدا شدن رسمی انجام نمی ده. خب، طبیعیه که دانشگاه بعد از یه مدت غیبت غیرموجه، خودش به صورت خودکار شما رو ترک تحصیل کرده اعلام می کنه و اسمتون رو از لیست دانشجوها خط می زنه.
انصراف: این یکی فرق می کنه. انصراف یعنی شما خودتون با اراده و تصمیم شخصی، درخواست رسمی برای قطع تحصیلتون رو به دانشگاه می دید و مراحل اداریش رو طی می کنید. مثلاً می رید آموزش دانشگاه، فرم انصراف پر می کنید، تسویه حساب می کنید و پرونده تون رسماً بسته می شه. این مورد معمولاً کمتر دردسر داره برای برگشت، البته اگه شرایطش رو داشته باشید.
اخراج: این داستان یه مقدار جدیتش بیشتره و معمولاً دو نوع داره:
- اخراج آموزشی: وقتی معدل یه دانشجو برای چند ترم پشت سر هم پایین تر از حد نصاب باشه یا تعداد مشروطی هاش زیاد بشه، دانشگاه ممکنه تصمیم به اخراج آموزشیش بگیره.
- اخراج انضباطی: این مدل هم زمانی اتفاق می افته که دانشجو مرتکب تخلفات انضباطی جدی توی دانشگاه شده باشه و کمیته انضباطی رأی به اخراجش بده. خب، برگردوندن پرونده های اخراجی، به خصوص نوع انضباطی، واقعاً کار سخت تریه و معمولاً هم باید پای کمیسیون موارد خاص به میون بیاد.
نوع وقفه ای که در تحصیلتون افتاده، حسابی روی اینکه چطور و با چه شرایطی می تونید برگردید، تأثیر می ذاره. مثلاً برگشتن یه دانشجوی انصرافی، معمولاً راحت تر از یه دانشجوی اخراجی هست. در کل، بازگشت به تحصیل می تونه به دو صورت کلی اتفاق بیفته:
- بازگشت عمومی: برای کسایی که انصراف دادن یا به دلایل موجهی که قابل توجیه باشه، نتونستن ثبت نام کنن.
- بازگشت در موارد خاص: این مورد برای دانشجوهایی هست که مشکلات خیلی جدی و خارج از اراده (مثل بیماری حاد، فوت والدین، حوادث غیرمترقبه و…) باعث وقفه شون شده. اینجا معمولاً پای کمیسیون موارد خاص دانشگاه یا حتی سامانه سجاد (که بعداً بیشتر درباره اش صحبت می کنیم) به میون میاد.
نحوه درخواست بازگشت به تحصیل بر اساس وضعیت دانشجو
حالا که با انواع وقفه توی تحصیل آشنا شدیم، وقتشه که ببینیم نحوه درخواست بازگشت به تحصیل برای هر دسته از دانشجوها چطوریه. هر کدوم از این شرایط، قوانین و مراحل خاص خودش رو داره که باید حسابی حواس جمع بود.
بازگشت به تحصیل دانشجویان انصرافی: یه فرصت دوباره
خیلی ها بعد از انصراف، پشیمون میشن و دلشون می خواد برگردن. خبر خوب اینه که برای دانشجوهای انصرافی، معمولاً راه برگشت بازتره، البته با یه سری شرایط:
- مهلت زمانی: معمولاً حداکثر ۵ سال از زمان انصراف شما نباید گذشته باشه. یعنی اگه بیشتر از این مدت گذشته باشه، برگشتن به همون رشته و دانشگاه خیلی سخت یا حتی غیرممکن میشه.
- انصراف به دلیل بیماری: اگه بیماری شدید و مستند، دلیل انصرافتون بوده، بعضی دانشگاه ها این امکان رو میدن که حتی تا ۴ ترم بعد (معادل ۲ سال) هم برای بازگشت اقدام کنید، البته به شرط تأیید کمیسیون پزشکی و موارد خاص.
- دانشگاه آزاد و تسویه حساب: اگه توی دانشگاه آزاد درس می خوندید و بدون تسویه حساب انصراف دادید، اول باید تکلیف تسویه حساب هاتون رو روشن کنید و تأییدیه دانشگاه رو بگیرید، بعد می تونید برای درخواست بازگشت به تحصیل اقدام کنید.
- وضعیت نظام وظیفه (برای آقایان): رفقای آقا، حواستون باشه که برای برگشت به تحصیل باید وضعیت نظام وظیفه تون مشخص باشه و هیچ مشکلی از این بابت نداشته باشید. اگه معافیت تحصیلی تون لغو شده، باید اول وضعیت سربازی رو تعیین تکلیف کنید.
- مراحل گام به گام در دانشگاه مبدأ: معمولاً باید به اداره آموزش دانشگاهی که انصراف دادید، مراجعه کنید. اونجا فرم های مربوطه رو بهتون میدن و راهنمایی تون می کنن که چه مدارکی لازمه. مدارکتون بررسی میشه و پرونده تون می ره برای کمیسیون آموزشی دانشگاه.
- کنکور مجدد: اگه بعد از انصراف قصد دارید دوباره کنکور بدید و رشته یا دانشگاه دیگه ای قبول بشید، معمولاً مشکلی نیست. حتی بعضی ها این کار رو می کنن که از اول یه مسیر جدید رو شروع کنن.
بازگشت به تحصیل جاماندگان از ثبت نام: دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن
گاهی وقت ها پیش میاد که توی کنکور قبول میشیم، ولی به دلایل مختلف (مثل مشکلات خانوادگی، بیماری ناگهانی، نرسیدن مدارک و…) نمی تونیم توی مهلت مشخص شده ثبت نام نهایی کنیم. اگه شما هم جزو این دسته هستید، نگران نباشید، چون هنوز جای امید هست:
- دلایل موجه: باید بتونید دلیل قانع کننده ای برای جاموندنتون از ثبت نام داشته باشید. این دلایل نباید از روی بی اهمیتی باشه، بلکه باید واقعی و مستند باشن.
- مدت زمان مجاز: معمولاً دانشگاه ها یه مهلت محدودی رو برای جاماندگان از ثبت نام در نظر می گیرن که بتونن درخواست بدن. این مهلت رو باید از سایت دانشگاه یا آموزش همون دانشکده ای که قبول شدید، پیگیری کنید.
- نظام وظیفه (مجدداً برای آقایان): برای آقایون، بازم وضعیت نظام وظیفه مهمه. باید مطمئن باشید که مشکلی بابت معافیت تحصیلی یا غیبت ندارید.
- مراحل اقدام: باید به آموزش همون دانشگاه و رشته ای که قبول شده بودید مراجعه کنید و درخواستتون رو کتبی ارائه بدید. معمولاً کمیسیون های موارد خاص دانشگاه بررسی می کنن و در صورت تأیید، می تونید ثبت نام کنید.
بازگشت به تحصیل دانشجویان اخراجی: یه چالش بزرگ تر
برگشتن برای دانشجوهای اخراجی، همون طور که گفتیم، یه مقدار سخت تره و پیچیدگی های خاص خودش رو داره. اینجا دیگه فقط با یه نامه حل نمیشه و معمولاً پای کمیسیون های موارد خاص و قوانین سختگیرانه به میون میاد:
- اخراج آموزشی یا انضباطی؟: اگه اخراج آموزشی بودید (به خاطر معدل و مشروطی)، شانس بیشتری برای برگشت دارید تا اخراج انضباطی. برای اخراج انضباطی، شرایط خیلی سفت و سخت تره و باید واقعاً دلیل قانع کننده ای برای رفع محرومیت داشته باشید.
- محدودیت تعداد دفعات: یادتون باشه که معمولاً توی کل دوران تحصیل، فقط یک بار میشه به این شکل برگشت. یعنی اگه یه بار اخراج شدید و برگشتید، دیگه شانس دومی نخواهید داشت.
- نقش کمیسیون موارد خاص: اینجا دیگه پای کمیسیون موارد خاص دانشگاه میاد وسط. باید دلایل محکمی برای برگشت ارائه بدید و ثابت کنید که اون مشکلات رفع شدن یا دیگه تکرار نمیشن. این کمیسیون اختیارات ویژه ای برای بررسی پرونده های این چنینی داره.
- شرکت در کنکور مجدد: اگه اخراج شدید و مدرک کاردانی یا فوق دیپلم رو گرفتید، می تونید با تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه، دوباره توی کنکور شرکت کنید و از نو شروع کنید. اما اگه مدرکی ندارید و اخراج شدید، شرایط برای شرکت در کنکور سراسری پیچیده تر میشه و باید با دقت قوانین سازمان سنجش رو بررسی کنید.
بازگشت به تحصیل دانشجویان علوم پزشکی: قصه کمی فرق می کنه
برای دانشجوهای رشته های علوم پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و…)، قوانین بازگشت به تحصیل یه مقدار متفاوت و تخصصی تره. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آیین نامه ها و بخشنامه های خودش رو داره که باید بر اساس اون ها عمل کنید:
- آیین نامه های خاص: حتماً باید بخشنامه ها و دستورالعمل های وزارت بهداشت رو برای رشته خودتون بررسی کنید. این آیین نامه ها ممکنه با قوانین وزارت علوم برای رشته های دیگه فرق داشته باشه.
- تسویه حساب و مهلت: اگه دانشجوی انصرافی علوم پزشکی بودید و تسویه حساب نکردید و بیشتر از دو نیمسال هم از تاریخ انصرافتون نگذشته، می تونید با تصمیم کمیسیون موارد خاص حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، شانس برگشت داشته باشید. اما اگه نامه انصراف دادید و تسویه حساب کامل کردید، معمولاً راهی برای برگشت به همون رشته نخواهید داشت.
- بیماری: اگه دلیل وقفه بیماری بود، مثل بقیه رشته ها، با تأیید کمیسیون پزشکی و کمیسیون موارد خاص حوزه علوم پزشکی، ممکنه بتونید تا چهار نیمسال هم بعد از انصراف برگردید.
- کمیسیون موارد خاص حوزه علوم پزشکی: برای این رشته ها، کمیسیون خاص خودشون وجود داره که وظیفه بررسی پرونده های ویژه رو به عهده داره.
نقش و اهمیت سامانه سجاد در درخواست بازگشت به تحصیل
ببینید رفقا، توی بعضی موارد خاص، دانشگاه خودش به تنهایی نمی تونه درباره درخواست بازگشت به تحصیل شما تصمیم بگیره. اینجا پای یه سامانه مهم به اسم سامانه سجاد میاد وسط که مخفف سامانه جامع اطلاعات دانشجویان هست. این سامانه تحت نظارت سازمان امور دانشجویان وزارت علومه و برای موارد خیلی خاص و خارج از کنترل دانشجو، در نظر گرفته شده.
موارد خاصی که نیاز به ثبت درخواست در سامانه سجاد دارند
همون طور که از اسمش پیداست، موارد خاص یعنی اتفاقاتی که واقعاً دست خود دانشجو نبوده و باعث شده از درس و دانشگاه جا بمونه. مثلاً اگه خدای نکرده یکی از این اتفاقا برای شما افتاده، باید از طریق سامانه سجاد اقدام کنید:
- بیماری حاد یا مزمن: بیماری های شدید و طولانی مدت که ادامه تحصیل رو غیرممکن کرده. حتماً باید مدارک پزشکی معتبر و تأییدشده داشته باشید.
- فوت اعضای درجه یک خانواده: فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند که ضربه روحی بزرگی وارد کرده و فرد رو از تحصیل بازداشته. گواهی فوت و مدارک شناسایی لازمه.
- مشکلات روانی حاد: اختلالات روانی که با تشخیص پزشک متخصص، نیاز به وقفه در تحصیل داشته.
- اعتیاد: در صورتی که فرد دچار اعتیاد شده و برای درمانش نیاز به مرخصی یا وقفه در تحصیل داشته باشه.
- طلاق: جدایی والدین یا طلاق خود دانشجو که منجر به مشکلات جدی عاطفی یا مالی شده.
- حوادث غیرمترقبه: بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله، آتش سوزی یا اتفاقات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی که زندگی دانشجو رو مختل کرده.
راستش رو بخواید، هر چیزی که واقعاً خارج از کنترل شما بوده و مستند هم هست، می تونه جزو موارد خاص بیاد. اما حواستون باشه که یه سری چیزها، حتی اگه برای شما مشکل ساز باشن، جز موارد خاص سامانه سجاد حساب نمیشن. مثلاً اگه به خاطر اشتغال به کار، مشکلات مالی (مگر اینکه خیلی شدید و مستند باشه)، عدم علاقه به رشته، یا کلاً تنبلی از درس جا موندید، این ها رو نمی تونید از طریق سامانه سجاد پیگیری کنید. این سامانه فقط برای موارد اورژانسی و غیرمترقبه هست.
راهنمای گام به گام ثبت درخواست در سامانه سجاد (portal.saorg.ir)
اگه شرایط خاصی که بالا گفتم رو دارید، باید آستین ها رو بالا بزنید و برید سراغ سامانه سجاد. این مراحل رو قدم به قدم با هم بریم:
- ورود به سامانه: اول از همه برید به آدرس portal.saorg.ir. این همون درگاه اصلی سامانه سجاد هست.
- ثبت نام اولیه: اگه تا حالا توی این سامانه ثبت نام نکردید، باید اول یه حساب کاربری برای خودتون بسازید. اطلاعات شخصی تون رو وارد کنید و یه کد فعال سازی براتون ایمیل یا پیامک میشه. اون کد رو وارد کنید تا ثبت نامتون نهایی بشه.
- انتخاب نوع درخواست: بعد از ورود به پنل کاربری، باید گزینه مربوط به درخواست بازگشت به تحصیل یا کمیسیون موارد خاص رو پیدا و انتخاب کنید.
- تکمیل فرم اطلاعات: فرم های مربوطه رو با دقت پر کنید. اطلاعات هویتی، آموزشی، و مهم تر از همه، شرح کامل دلیل وقفه در تحصیلتون رو باید بنویسید. اینجا جاییه که باید داستانتون رو واضح و کامل توضیح بدید.
-
آپلود مدارک و مستندات: این مهم ترین قسمته! باید هر مدرکی که دلیل شما رو تأیید می کنه، آپلود کنید. مثلاً:
- مدارک پزشکی (گواهی پزشک متخصص، نتایج آزمایشات، گواهی بستری و…)
- گواهی فوت (در صورت فوت بستگان درجه یک)
- اسناد مربوط به طلاق (حکم دادگاه)
- مدارک مربوط به حوادث غیرمترقبه (گواهی نیروی انتظامی، سازمان هلال احمر و…)
- و هر مدرک دیگه ای که می تونه به پرونده شما اعتبار بده.
- دریافت کد پیگیری: بعد از اینکه درخواستتون رو ثبت و مدارک رو آپلود کردید، یه کد پیگیری بهتون داده میشه. این کد رو مثل گنج نگه دارید، چون برای پیگیری های بعدی بهش نیاز دارید.
- مراحل بررسی درخواست: درخواست شما اول توسط کارشناس آموزش دانشگاه بررسی میشه. اگه تأیید شد، میره سراغ کارشناس کمیسیون و بعدش هم به کمیسیون موارد خاص دانشگاه. توی این کمیسیون، پرونده شما دقیق بررسی میشه و ممکنه ازتون بخوان برای توضیح بیشتر، توی جلسه حاضر بشید.
- نحوه پیگیری: با همون کد پیگیری که گفتم، می تونید وضعیت درخواستتون رو توی سامانه سجاد پیگیری کنید. نتیجه نهایی (موافقت یا عدم موافقت) هم از طریق همین سامانه بهتون اعلام میشه.
زمان بندی کلیدی برای ثبت درخواست در سامانه سجاد
همین طور که می دونید، کار اداری توی کشور ما همیشه یه مهلت های خاصی داره. برای سامانه سجاد هم همین طوره. معمولاً زمان اصلی برای ثبت درخواست بازگشت به تحصیل از طریق سامانه سجاد، اردیبهشت ماه هر سال هست. این یعنی شما باید حتماً توی این بازه زمانی اقدام کنید. اگه این مهلت رو از دست بدید، پرونده تون تا سال بعد بررسی نمیشه. پس حسابی حواستون به تقویم باشه و کار رو به دقیقه نود نندازید. زودتر اقدام کنید که اگه نقصی توی مدارک بود، وقت داشته باشید اصلاحش کنید.
اگه قصد برگشت به تحصیل از طریق سامانه سجاد رو دارید، اردیبهشت ماه هر سال رو به عنوان زمان طلایی ثبت درخواستتون در نظر بگیرید. فرصت رو از دست ندید!
مدارک اختصاصی لازم برای ثبت درخواست در سامانه سجاد
علاوه بر مدارک هویتی و آموزشی عمومی که برای هر درخواست لازم هست (که جلوتر توضیح میدم)، برای سامانه سجاد باید مدارک اختصاصی مربوط به مورد خاص خودتون رو هم آماده کنید:
- برای بیماری: گواهی پزشک متخصص (ترجیحاً پزشک معتمد دانشگاه یا نظام پزشکی)، سوابق بستری در بیمارستان، جواب آزمایشات، سی تی اسکن یا ام آر آی، و هر مدرک دیگری که شدت و طول مدت بیماری شما رو نشون بده.
- برای فوت: گواهی فوت فرد فوت شده، شناسنامه فرد متوفی و شناسنامه دانشجو برای اثبات نسبت.
- برای طلاق: کپی برابر اصل سند طلاق یا حکم دادگاه.
- برای حوادث غیرمترقبه: گزارش نیروی انتظامی، آتش نشانی، یا سازمان هلال احمر، عکس و فیلم از حادثه (در صورت وجود).
- برای مشکلات روانی: گواهی پزشک متخصص اعصاب و روان، سوابق درمان و داروها.
یادتون باشه که این مدارک باید مربوط به همون بازه زمانی باشه که شما از تحصیل باز مونده بودید. یعنی اگه مثلاً دو سال پیش به خاطر بیماری انصراف دادید، مدارک پزشکی دو سال پیش شما اهمیت داره، نه مدارک جدید.
مدارک عمومی مورد نیاز برای تمامی درخواست های بازگشت به تحصیل
صرف نظر از اینکه به چه دلیلی می خواید برگردید، یه سری مدارک هستن که برای همه دانشجوها ضروریه و باید حتماً آماده شون کنید. این ها مدارک پایه ای هستن که هر دانشگاهی ازتون می خواد:
-
مدارک هویتی:
- کپی و اصل شناسنامه (تمام صفحات)
- کپی و اصل کارت ملی (پشت و رو)
-
مدارک آموزشی:
- ریز نمرات کامل از ترم هایی که گذروندید (اگه قبلاً درس می خوندید).
- گواهی فراغت از تحصیل مقطع قبلی (مثلاً دیپلم و پیش دانشگاهی برای کاردانی و کارشناسی، یا کارشناسی برای ارشد و…).
- کارت دانشجویی (اگه موجود هست و باطل نشده).
- مدارک مربوط به وضعیت تحصیلی شما در دانشگاه قبلی (مثلاً فرم انصراف، گواهی ترک تحصیل، حکم اخراج و…).
-
مدارک نظام وظیفه (برای آقایان):
- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم.
- در صورت معافیت تحصیلی، مدارک مربوط به اون و اطمینان از عدم لغو معافیت.
-
سایر گواهی ها (در صورت نیاز):
- مدارک پزشکی (اگه دلیل وقفه بیماری بوده، حتی اگه از طریق سجاد اقدام نمی کنید، ارائه این مدارک می تونه به تصمیم گیری دانشگاه کمک کنه).
- عکس پرسنلی (جدید و با مشخصات خواسته شده توسط دانشگاه).
- فیش واریزی (در صورت وجود هزینه بررسی درخواست، که در بخش بعدی توضیح میدم).
یه نکته مهم: همیشه قبل از مراجعه به دانشگاه یا ثبت درخواست، از سایت دانشگاه مورد نظرتون یا با تماس با اداره آموزش، لیست دقیق و به روز مدارک رو بگیرید. گاهی وقتا ممکنه یه مدرک خاصی رو هم نیاز داشته باشن که تو این لیست عمومی نباشه.
هزینه های بازگشت به تحصیل: حساب و کتاب کنید
خب، به بخش هزینه ها رسیدیم که همیشه یکی از دغدغه های اصلی هست. هزینه بازگشت به تحصیل بستگی به نوع دانشگاه (دولتی، آزاد، پردیس خودگردان) و مقطع تحصیلی شما داره. معمولاً این هزینه ها به دو دسته تقسیم میشن: هزینه های اداری بررسی درخواست و هزینه های مربوط به شهریه (در دانشگاه های شهریه پرداز).
تفکیک هزینه ها بر اساس نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی
-
دانشگاه های دولتی:
معمولاً توی دانشگاه های روزانه دولتی، شهریه ای بابت خود تحصیل دریافت نمیشه. اما ممکنه برای بررسی درخواست بازگشت به تحصیل شما، یه مبلغ ناچیز به عنوان هزینه اداری ازتون بخوان. این مبلغ معمولاً زیاد نیست و برای پوشش هزینه های بررسی پرونده و کمیسیون هاست. برای اطلاع دقیق، باید از آموزش دانشگاهتون بپرسید.
-
دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان:
اینجا دیگه داستان شهریه فرق می کنه. علاوه بر هزینه بررسی درخواست (که ممکنه برای کارشناسی حدود ۱۵۰ هزار تومان و برای کارشناسی ارشد حدود ۳۰۰ هزار تومان باشه)، باید شهریه های عقب افتاده رو هم پرداخت کنید (اگه داشتید) و از ترمی که برمی گردید، شهریه ثابت و متغیر رو مثل بقیه دانشجوها بپردازید. میزان دقیق شهریه هم هر سال توسط دانشگاه اعلام میشه و به رشته و تعداد واحدهاتون بستگی داره.
-
هزینه بررسی درخواست در کمیسیون:
گاهی وقت ها، به خصوص توی موارد خاص که پرونده شما توی کمیسیون بررسی میشه، ممکنه یه هزینه جداگانه برای این بررسی ازتون گرفته بشه. این هزینه هم متغیره و باید از خود دانشگاه یا سامانه مربوطه (مثل سجاد) استعلام بگیرید.
در کل، نمیشه یه رقم ثابت برای هزینه بازگشت به تحصیل تعیین کرد، چون خیلی به شرایط شما و نوع دانشگاه بستگی داره. بهترین کار اینه که قبل از هر اقدامی، یه استعلام دقیق از دانشگاه بگیرید تا با چشم باز وارد این فرآیند بشید و غافلگیر نشید.
نحوه پرداخت: معمولاً این هزینه ها از طریق سامانه های پرداخت آنلاین دانشگاه یا واریز به حساب مشخص شده توسط دانشگاه انجام میشه و باید فیش واریزی رو به عنوان مدرک ارائه بدید.
حواستون به هزینه های احتمالی باشه؛ هم هزینه بررسی درخواست و هم شهریه هایی که ممکنه لازم باشه پرداخت کنید. همیشه قبل از اقدام، از دانشگاهتون استعلام بگیرید تا با خیال راحت قدم بردارید.
گام های مهم در تهیه یک متن درخواست بازگشت به تحصیل قوی و مؤثر
یکی از مهم ترین بخش های نحوه درخواست بازگشت به تحصیل، همین نامه نوشتنه. این نامه، پل ارتباطی شما با مسئولین دانشگاهه و فرصت دارید توش دلایل و تعهدتون رو نشون بدید. یه نامه خوب و متقاعدکننده، شانس موفقیت شما رو حسابی بالا می بره.
فرمت و ساختار رسمی: احترام به سلسله مراتب
ببینید، این نامه یه سند اداریه، پس باید کاملاً رسمی نوشته بشه. مثل یه نامه مهم کاری بهش نگاه کنید:
- سربرگ (اختیاری): اگه دارید، می تونید از سربرگ شخصی یا اگه دانشجوی سابق دانشگاهی هستید، حتی نام دانشگاه رو هم بالا بنویسید.
- تاریخ و آدرس: در سمت چپ بالای صفحه، تاریخ رو به فرمت روز/ماه/سال و زیر اون آدرس کامل خودتون رو بنویسید.
- گیرنده: در سمت چپ و پایین تر، عنوان و نام گیرنده رو دقیق بنویسید. مثلاً: ریاست محترم دانشگاه [نام دانشگاه] یا مدیریت محترم آموزش کل دانشگاه [نام دانشگاه].
- موضوع: در مرکز و بالای متن اصلی، یه موضوع واضح و مختصر بنویسید. مثلاً: درخواست بازگشت به تحصیل یا تقاضای ادامه تحصیل.
- فرستنده: در انتهای نامه، مشخصات کامل خودتون (نام و نام خانوادگی، شماره دانشجویی قبلی، رشته و مقطع قبلی، شماره تماس) و امضاتون رو بنویسید.
زبان و لحن مناسب: رسمی، مودبانه و متقاعدکننده
زبان نامه باید کاملاً رسمی، مودبانه و در عین حال قاطع باشه. از کلمات رکیک، عامیانه، یا لحن طلبکارانه پرهیز کنید. سعی کنید لحنتون حس مسئولیت پذیری و تعهد رو برسونه. هدف اینه که دلایل قانع کننده ای رو بیان کنید و نشون بدید که برای برگشتن واقعاً جدی هستید.
اجزای اصلی درخواست: چی باید بنویسیم؟
حالا بریم سراغ مغز نامه: محتواش! این اجزا رو حتماً توی نامه تون بگنجونید:
- موضوع درخواست: (همون که بالا گفتم) مشخص کنید که درخواستتون چیه.
- مشخصات کامل دانشجو: خودتون رو کامل معرفی کنید: نام و نام خانوادگی، شماره دانشجویی (اگه یادتونه یا می تونید بگیرید)، رشته و مقطع تحصیلی قبلی.
- شرح مختصر وضعیت فعلی و علت وقفه: اینجا باید صادقانه و مختصر بگید که چرا از تحصیل دور شدید. اگه انصراف دادید، بگید اینجانب در تاریخ [تاریخ انصراف] از رشته [نام رشته] مقطع [مقطع] انصراف دادم. اگه ترک تحصیل یا اخراج بودید، به علت [دلیل کلی] تحصیل خود را قطع نمودم.
-
بیان دلایل قانع کننده برای بازگشت: این بخش، قلب نامه تونه. باید دلایل واقعی و محکمی رو بیارید که چرا حالا می خواید برگردید. مثلاً:
- مشکلات مالی که در گذشته با آن مواجه بودم، بحمدالله مرتفع گردیده است.
- پس از بهبود کامل بیماری [نوع بیماری] و توصیه پزشکان، آمادگی کامل برای ادامه تحصیل را دارم.
- با بررسی دقیق تر اهداف شغلی و تحصیلی خود، به این نتیجه رسیدم که ادامه تحصیل در رشته [نام رشته] برای آینده من ضروری است.
- مشکلات خانوادگی [به صورت کلی توضیح دهید] که مانع تمرکز بنده بر تحصیل بود، حل شده و اکنون با فراغ بال می توانم به درس بپردازم.
اگه دلیل وقفه شما چیزی بوده که الان حل شده، حتماً روی این نکته تأکید کنید که مشکل رفع شده و دیگه مانعی برای ادامه تحصیل نیست.
- تعهد به ادامه تحصیل جدی و موفقیت آمیز: به دانشگاه قول بدید که اگه بهتون فرصت داده بشه، با تمام وجودتون درس می خونید و دیگه اون اتفاقات تکرار نمیشه. مثلاً: بدینوسیله متعهد می گردم در صورت موافقت با درخواست بنده، با جدیت و پشتکار فراوان، نسبت به جبران گذشته و کسب موفقیت های علمی اقدام نمایم.
- درخواست رسیدگی و صدور مجوز: در نهایت، درخواست اصلیتون رو مطرح کنید: لذا از محضر حضرتعالی و اعضای محترم کمیسیون/شورای آموزشی خواهشمندم دستور فرمایید نسبت به بررسی پرونده اینجانب و صدور مجوز بازگشت به تحصیل در رشته مذکور مساعدت لازم مبذول فرمایید.
- لیست پیوست ها: در انتهای نامه، لیستی از مدارکی که به همراه درخواستتون می فرستید رو بنویسید (مثلاً: پیوست: کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، ریز نمرات، گواهی پزشکی [در صورت وجود]).
نمونه متن درخواست بازگشت به تحصیل (قابل کپی و ویرایش)
حالا که با جزئیات آشنا شدید، وقتشه که دو تا نمونه نامه کاربردی رو ببینیم که می تونید با تغییرات کوچیک، برای خودتون ازشون استفاده کنید. اینا فقط یه قالب هستن، پس حتماً بخش های توپر رو با اطلاعات خودتون پر کنید و داستان خودتون رو توی بخش دلایل بنویسید.
نمونه متن درخواست عمومی بازگشت به تحصیل (برای انصرافی ها یا جاماندگان)
بسمه تعالی
تاریخ: [تاریخ روز]
آدرس: [آدرس کامل شما]
شماره تماس: [شماره تماس شما]
ریاست محترم / مدیر محترم آموزش [نام دانشکده / دانشگاه]
جناب آقای/خانم دکتر [نام و نام خانوادگی ریاست/مدیر آموزش - اگر می دانید]
موضوع: درخواست بازگشت به تحصیل
با سلام و احترام،
اینجانب [نام و نام خانوادگی شما]، فرزند [نام پدر]، به شماره دانشجویی [شماره دانشجویی قبلی شما، اگر به یاد دارید]، دانشجوی سابق رشته [نام رشته قبلی شما] در مقطع [کارشناسی/کارشناسی ارشد/دکترا] ورودی سال [سال ورود شما به دانشگاه]، به دلیل [شرح مختصر دلیل وقفه، مثلاً: انصراف از تحصیل در تاریخ (تاریخ انصراف) یا عدم ثبت نام در مهلت مقرر در سال (سال عدم ثبت نام)]، از ادامه تحصیل در این دانشگاه باز ماندم.
اکنون، پس از [مدت زمان وقفه، مثلاً: دو سال یا سه ترم]، با توجه به [دلایل قانع کننده برای بازگشت، مثلاً: رفع مشکلات مالی و فراهم شدن شرایط مطلوب برای تحصیل، حل شدن مسائل خانوادگی که تمرکز بنده را از بین برده بود، بازبینی و تغییر اهداف تحصیلی و اشتیاق وافر به ادامه مسیر در این رشته]، آمادگی کامل جهت از سرگیری تحصیلات خود را دارم و اطمینان دارم که می توانم با جدیت و پشتکار مضاعف، نسبت به جبران گذشته و کسب موفقیت های علمی اقدام نمایم.
لذا از محضر حضرتعالی و اعضای محترم [کمیسیون/شورای آموزشی] دانشگاه، استدعا دارم دستور فرمایید نسبت به بررسی پرونده اینجانب و صدور مجوز بازگشت به تحصیل در رشته مذکور مساعدت لازم مبذول فرمایید.
پیشاپیش از حسن توجه و مساعدت شما کمال تشکر را دارم.
با احترام فراوان،
[نام و نام خانوادگی شما]
[شماره دانشجویی قبلی (در صورت اطلاع)]
[رشته و مقطع قبلی]
[شماره تماس]
[امضا]
پیوست:
1. کپی شناسنامه و کارت ملی
2. ریز نمرات تحصیلی (در صورت وجود)
3. [مدارک پشتیبان دیگر، مانند گواهی پایان خدمت/معافیت برای آقایان]
نمونه متن درخواست بازگشت به تحصیل با تأکید بر موارد خاص (مثلاً بیماری)
بسمه تعالی
تاریخ: [تاریخ روز]
آدرس: [آدرس کامل شما]
شماره تماس: [شماره تماس شما]
ریاست محترم / مدیر محترم آموزش [نام دانشکده / دانشگاه]
جناب آقای/خانم دکتر [نام و نام خانوادگی ریاست/مدیر آموزش - اگر می دانید]
موضوع: درخواست بازگشت به تحصیل به دلیل موارد خاص (بیماری)
با سلام و احترام،
اینجانب [نام و نام خانوادگی شما]، فرزند [نام پدر]، به شماره دانشجویی [شماره دانشجویی قبلی شما، اگر به یاد دارید]، دانشجوی سابق رشته [نام رشته قبلی شما] در مقطع [کارشناسی/کارشناسی ارشد/دکترا] ورودی سال [سال ورود شما به دانشگاه]، به دلیل [شرح دلیل خاص و اضطراری، مثلاً: بروز بیماری حاد (نام بیماری) و نیاز مبرم به بستری و طی دوره درمان طولانی مدت]، متأسفانه در تاریخ [تاریخ وقفه] مجبور به انصراف/ترک تحصیل از دانشگاه گردیدم.
همانطور که مستندات پزشکی پیوست نیز نشان می دهد، [توضیح بیشتر در مورد بیماری و تأثیر آن بر تحصیل، مثلاً: دوره نقاهت این بیماری طولانی بود و توانایی ذهنی و جسمی لازم برای ادامه تحصیل را از من سلب کرده بود.]
اکنون، به لطف خدا و تلاش های درمانی صورت گرفته، [شرح وضعیت فعلی، مثلاً: سلامتی کامل خود را بازیافته ام و با تأیید پزشکان متخصص، هیچ گونه محدودیتی برای از سرگیری فعالیت های علمی و تحصیلی ندارم.]. اینجانب با اشتیاق فراوان و انگیزه ای مضاعف، مایل به ادامه تحصیل در رشته [نام رشته] هستم و متعهد می گردم در صورت موافقت با درخواست بنده، با تمامی توان خود به مطالعه و کسب دانش پرداخته و موفقیت های لازم را کسب نمایم.
لذا از محضر حضرتعالی و اعضای محترم کمیسیون موارد خاص/شورای آموزشی دانشگاه، استدعا دارم با توجه به شرایط خاص و خارج از اراده ای که برای اینجانب پیش آمد، دستور فرمایید نسبت به بررسی پرونده و مدارک پزشکی پیوست و صدور مجوز بازگشت به تحصیل مساعدت لازم را مبذول فرمایید.
پیشاپیش از حسن توجه و همراهی شما کمال تشکر را دارم.
با احترام فراوان،
[نام و نام خانوادگی شما]
[شماره دانشجویی قبلی (در صورت اطلاع)]
[رشته و مقطع قبلی]
[شماره تماس]
[امضا]
پیوست:
1. کپی شناسنامه و کارت ملی
2. ریز نمرات تحصیلی (در صورت وجود)
3. گواهی و مدارک پزشکی کامل (شامل گواهی پزشک متخصص، آزمایشات، سوابق بستری و...)
4. [مدارک پشتیبان دیگر، مانند گواهی پایان خدمت/معافیت برای آقایان]
توضیحات تکمیلی برای سفارشی سازی متن:
یادتون نره که این فقط یه چارچوبه. هرچیزی که مربوط به شرایط خاص خودتون هست رو باید با جزئیات و صادقانه بنویسید. اگه مدارک خاصی دارید، حتماً توی بخش پیوست ذکر کنید. هرچی نامه تون دقیق تر و متقاعدکننده تر باشه، شانس موفقیتتون بیشتره.
خلاصه و نتیجه گیری
خب، رفقای عزیز، با هم تمام زوایای نحوه درخواست بازگشت به تحصیل رو بررسی کردیم. دیدیم که این تصمیم، هرچند بزرگ و مهم، اما با برنامه ریزی درست و پیگیری های لازم، اصلاً هم نشدنی نیست. اینکه بخواید دوباره برگردید به فضای درس و دانشگاه، خودش نشون دهنده یه اراده قویه که باید بهش افتخار کنید.
به قول معروف، «ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه ست». مهم نیست که به چه دلیلی از تحصیل فاصله گرفتید؛ بیماری، مشکلات مالی، خانوادگی، یا حتی انتخاب اشتباه رشته. مهم اینه که حالا تصمیم گرفتید به خودتون یه فرصت دوباره بدید. یادتون باشه که هر گامی توی این مسیر، نیازمند دقت و حوصله است.
مدارکتون رو کامل کنید، نامه درخواستتون رو با نهایت دقت و ادب بنویسید، و مراحل اداری رو قدم به قدم جلو برید. اگه نیاز شد، از سامانه سجاد برای موارد خاص استفاده کنید و حواستون به مهلت ها باشه. وضعیت نظام وظیفه برای آقایان هم که دیگه حرفش رو زدیم، باید شفاف و بدون مشکل باشه. در نهایت، اگه هر سوالی داشتید یا جایی نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید، از مشاوره های تخصصی تو این زمینه استفاده کنید. با همین راهکارها، مطمئن باشید که مسیر بازگشت به تحصیل برای شما هموار میشه و می تونید دوباره لباس دانشجویی به تن کنید و طعم شیرین علم اندوزی رو بچشید. به امید موفقیت همه شما!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه درخواست بازگشت به تحصیل دهیم؟ | راهنمای جامع و گام به گام" هستید؟ با کلیک بر روی آموزش، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه درخواست بازگشت به تحصیل دهیم؟ | راهنمای جامع و گام به گام"، کلیک کنید.