مشکلات رایج کولر گازی هایسنس | عیب یابی و رفع سریع

مشکلات رایج کولر گازی هایسنس | عیب یابی و رفع سریع

مشکلات رایج کولر گازی هایسنس و نحوه رفع آن ها: پاسخ به تمامی مشکلات

کولر گازی هایسنس شما مشکل پیدا کرده؟ از روشن نشدن تا کدهای خطای عجیب، این راهنما به شما کمک می کنه تا دلیل مشکلات رایج دستگاهتون رو بفهمید و خودتون یا با کمک متخصص، دوباره از هوای خنک و مطبوع لذت ببرید. بالاخره توی گرمای تابستون یا سرمای زمستون، هیچی بدتر از این نیست که کولر گازی ات خوب کار نکنه و تو رو لنگ بذاره. اگه کولر گازی هایسنس داری و حس می کنی داره اذیت می کنه، نگران نباش. خیلی از این مشکلات ریز و درشت رو میشه با یه کم اطلاعات و آگاهی، خودت حل کنی یا حداقل بدونی کی دیگه وقتشه زنگ بزنی به یه متخصص کاربلد. هدف ما اینه که اینجا یه راهنمای کامل و جامع بهت بدیم که صفر تا صد مشکلات رایج کولر گازی هایسنس رو پوشش بده؛ از اون ایرادات ساده ای که خودت می تونی با چند تا کار کوچیک برطرف کنی، تا کدهای خطای تخصصی که نشونه مشکلات جدی تر هستن و نیاز به کمک یه تعمیرکار حرفه ای دارن.

قبل از اینکه دست به آچار بشی یا بخوای دستگاه رو باز کنی، یه نکته خیلی مهم رو یادت باشه: همیشه اول ایمنی! مطمئن شو که کولر گازی رو از برق کشیدی تا خدای نکرده دچار برق گرفتگی نشی. با این راهنما، هم کلی در هزینه هات صرفه جویی می کنی، هم عمر کولر گازی هایسنس عزیزت رو بیشتر می کنی. پس بزن بریم تا مشکلات رو دونه به دونه بررسی کنیم.

اولین گام: چطور کدهای خطای کولر گازی هایسنس خودت رو پیدا کنی؟

وقتی کولر گازی هایسنس شما به مشکل می خوره، مثل یه آدم مریض، سعی می کنه با زبون خودش باهات حرف بزنه و مشکلشو بگه. این زبون، همون «کدهای خطا» یا «ارور کدها» هستن. فهمیدن این کدهای خطا، اولین و مهم ترین قدم برای عیب یابیه. خیلی وقتا نیازی نیست مهندس باشی تا این کدها رو ببینی؛ دستگاه خودش اونا رو بهت نشون می ده.

معمولاً کولر گازی هایسنس، کدهای خطا رو به سه روش اصلی به شما نشون می ده:

  1. روی نمایشگر یونیت داخلی: این راحت ترین راهه. اگه کولرتون یه صفحه نمایش کوچیک داره، کد خطا ممکنه همین جا چشمک بزنه یا ثابت بمونه.
  2. روی ریموت کنترل: بعضی از مدل ها ممکنه کد خطا رو روی صفحه نمایش ریموت کنترل نشون بدن. گاهی وقتا هم باید دکمه ای رو برای چند ثانیه نگه داری تا کد نمایش داده بشه.
  3. روی برد کنترل یونیت بیرونی: این یکی یه کم تخصصی تره. اگه هیچ کدی داخل خونه ندیدی، ممکنه مجبور بشی یونیت بیرونی رو بررسی کنی. معمولاً چراغ های LED روی برد الکترونیکی یونیت بیرونی، با الگوی خاصی چشمک می زنن که نشونه کد خطاست.

اگه کولرتون توی حالت استندبای (آماده به کار) هست و کد خطا رو نشون نمیده، تو بعضی مدل ها می تونی دکمه Emergency (اورژانسی) رو برای ۵ ثانیه فشار بدی و نگه داری. بعد از ۱۰ ثانیه، کد خطا روی نمایشگر یونیت داخلی نشون داده میشه. اگه چند تا مشکل داشته باشی، کدها پشت سر هم نمایش داده میشن.

هر کدی که دیدی، حتماً یادداشتش کن. این کد مثل یه نقشه راه برای تعمیرکاره و کمک می کنه تا مشکل رو سریع تر و دقیق تر پیدا کنه. پس این مرحله رو دست کم نگیر!

بخش اول: مشکلات رایج کولر گازی هایسنس (بدون کد خطا یا کدهای عمومی)

گاهی اوقات کولر گازی هایسنس شما مشکلاتی داره که کد خطای خاصی نشون نمیده، یا کدهایی هستن که بیشتر عمومی و هشداردهنده محسوب میشن. این مشکلات معمولاً قابل حل توسط خود کاربر هستن یا حداقل میشه با چند تا تست ساده، ریشه اش رو پیدا کرد. بیا با هم ببینیم این مشکلات رایج چی هستن و چطور میشه از پسشون بر اومد.

کولر گازی روشن نمی شود یا ناگهان خاموش می شود

تصور کن از سر کار میای خونه و دلت یه هوای خنک می خواد، اما کولر گازی هایسنست روشن نمیشه یا وسط کار یهو خاموش میشه. این اتفاق واقعاً رو اعصابه! ولی نگران نباش، خیلی وقتا علت این مشکل ساده تر از چیزیه که فکر می کنی.

  • علل احتمالی:
    • مشکل در منبع تغذیه (پریز، کابل، فیوز): شایع ترین دلیل، نرسیدن برق به دستگاهه.
    • باتری ریموت کنترل تموم شده یا ضعیفه.
    • ایراد در دکمه ها یا پنل کنترلی: شاید دکمه ای گیر کرده باشه یا کثیفی اجازه نده کار کنه.
    • قفل کودک (Child Lock) فعال شده باشه (مخصوصاً اگه کوچولو تو خونه داری).
    • مشکل برد الکترونیکی: این یکی جدی تره و معمولاً با کدهای خطای خاص خودش میاد.
    • فیوز یا مدار محافظ دستگاه پریده.
  • راه حل ها:
    • بررسی کابل و پریز برق: اول مطمئن شو که دوشاخه به درستی به پریز وصل شده و کابل برق سالم و بدون پارگیه. می تونی یه دستگاه دیگه رو به همون پریز بزنی تا مطمئن بشی پریز برق داره.
    • چک کردن فیوزها: برو سراغ جعبه فیوز اصلی خونه و ببین فیوز مربوط به کولر گازی نپریده باشه. اگه پریده، دوباره وصلش کن.
    • تعویض باتری ریموت: باتری های ریموت رو با باتری های نو عوض کن. گاهی هم کافیه ریموت رو نزدیک تر به یونیت داخلی بگیری و امتحان کنی.
    • ریستارت کردن دستگاه: برای چند دقیقه کولر رو از برق بکش، بعد دوباره وصلش کن. این کار مثل یه ریبوت برای کامپیوتر می مونه و خیلی از مشکلات نرم افزاری رو حل می کنه.
    • تمیز کردن پنل کنترلی و دکمه ها: با یه پارچه نرم و خشک، پنل رو تمیز کن و مطمئن شو دکمه ها گیر نکرده باشن.
    • غیرفعال کردن قفل کودک: اگه قفل کودک فعاله، طبق دفترچه راهنما غیرفعالش کن.
    • نیاز به متخصص: اگه با همه این کارها مشکل حل نشد و هنوزم روشن نمیشه یا دائم خاموش میشه، احتمالاً مشکل از برد الکترونیکی یا کمپرسوره که باید یه تکنسین مجاز هایسنس بررسی و تعمیرش کنه.

کولر گازی خنک/گرم نمی کند یا عملکرد ضعیفی دارد

اگه کولر گازی هایسنست روشنه ولی اون خنکی یا گرمای دلخواه رو نمیده، یا احساس می کنی مثل قبل جون نداره، این می تونه حسابی کلافه کننده باشه. این مشکل یکی از رایج ترین گلایه های کاربرانه.

  • علل احتمالی:
    • فیلترهای هوای کثیف و مسدود: این یکی شایع ترین دلیل افت عملکرد کولره.
    • کمبود گاز مبرد (فریون): ممکنه گاز کولر کم شده باشه یا نشتی داشته باشه.
    • کثیفی کویل های اواپراتور (داخل) و کندانسور (بیرون): این کویل ها مثل ریه های دستگاه عمل می کنن.
    • مشکل در فن های داخلی/خارجی: اگه فن ها درست نچرخن، جریان هوا مختل میشه.
    • تنظیمات نادرست دما یا حالت (Mode) روی ریموت کنترل.
    • ایراد در سنسور دما: اگه سنسور درست دما رو تشخیص نده، کولر هم خوب کار نمی کنه.
    • بزرگ بودن فضای محیط نسبت به ظرفیت کولر گازی.
  • راه حل ها:
    • تمیز کردن منظم فیلترها: اول از همه، فیلترهای هوا رو باز کن و با آب و صابون ملایم بشور یا با جاروبرقی تمیزشون کن. این کار رو هر دو هفته یک بار انجام بدی، معجزه می کنه!
    • بررسی و تنظیم صحیح دما و حالت عملکرد: مطمئن شو کولر رو روی حالت «سرمایش» (Cool) یا «گرمایش» (Heat) و دمای مناسب تنظیم کردی. گاهی اشتباهاً روی حالت «فن» (Fan) یا «رطوبت گیر» (Dry) میذاریم و انتظار خنکی داریم!
    • شستشوی کویل های اواپراتور و کندانسور: برای کویل های داخلی و خارجی، با یه اسپری مخصوص و آب، کثیفی ها رو از بین ببر. این کار رو با دقت انجام بده تا پره های کویل آسیب نبینن. می تونی از یه تکنسین هم برای سرویس سالیانه کمک بگیری.
    • نیاز به متخصص: کمبود گاز مبرد، مشکلات کمپرسور یا خرابی سنسورها، کارهایی هستن که نیاز به تخصص دارن. اگه با تمیز کردن فیلترها و کویل ها مشکل حل نشد، باید با یه متخصص تماس بگیری تا سیستم رو از نظر گاز مبرد و سنسورها بررسی کنه.

نشت آب از یونیت داخلی یا خارجی

اگه دیدی کولر گازی هایسنس شما داره آبریزش بینی می کنه، یعنی ازش آب میچکه، نباید بی خیالش بشی. این مشکل نه تنها می تونه به خود دستگاه آسیب بزنه، بلکه ممکنه به دیوار و وسایل خونه هم صدمه بزنه.

  • علل احتمالی:
    • مسدود شدن لوله های درین (تخلیه آب): شایع ترین علت نشت آب.
    • مشکل در پمپ درین: اگه کولر شما پمپ درین داره و خراب شده باشه.
    • یخ زدگی کویل های اواپراتور: وقتی کویل ها یخ می زنن، بعد از آب شدن، آب اضافی تولید میشه.
    • نقص در عایق کاری لوله ها: لوله های مبرد باید عایق کاری شده باشن تا قطرات آب روشون جمع نشه.
    • نصب نامناسب دستگاه: اگه دستگاه تراز نباشه، آب به درستی تخلیه نمیشه.
  • راه حل ها:
    • پاکسازی لوله درین: لوله تخلیه آب رو پیدا کن. معمولاً یه شلنگ باریکه که از یونیت داخلی به بیرون کشیده شده. می تونی با یه جاروبرقی که روی حالت مکش قویه، از سر لوله بیرونی، آب و آلودگی های مسدودکننده رو بکشی بیرون. یا با یه سیم نازک یا فنر کوچیک، انسداد رو برطرف کنی.
    • بررسی عملکرد پمپ درین: اگه کولرتون پمپ درین داره، از سالم بودنش مطمئن شو. اگه صداهای عجیب میده یا اصلاً کار نمیکنه، ممکنه خراب شده باشه.
    • بررسی یخ زدگی اواپراتور: اگه کویل های داخلی یخ زده باشن، دستگاه رو خاموش کن و بذار یخ ها آب بشن. بعد علت یخ زدگی (مثل کثیفی فیلتر یا کمبود گاز) رو بررسی کن.
    • بازرسی و ترمیم عایق کاری: لوله های مبرد رو بررسی کن که عایق کاریشون سالم باشه و ازش آب نچکه. اگه نیاز بود، با نوار عایق مخصوص دوباره بپوشونشون.
    • بررسی تراز بودن دستگاه: مطمئن شو یونیت داخلی به درستی و تراز نصب شده. اگه کج باشه، آب به سمت نادرست جریان پیدا می کنه.

صداهای غیرعادی (تق تق، جیرجیر، وزوز، سوت)

کولر گازی هایسنس شما باید آرام و بی صدا کار کنه. اگه داره صداهای عجیب و غریب از خودش در میاره، یعنی یه جای کار میلنگه. گوش کن تا ببینی صدا از کجاست و چه نوع صداییه.

  • علل احتمالی:
    • شل بودن قطعات داخلی یا خارجی: پیچ ها یا اتصالات ممکنه شل شده باشن.
    • برخورد فن با اجسام خارجی: ممکنه چیزی توی فن گیر کرده باشه.
    • نیاز به روغن کاری بلبرینگ ها: بلبرینگ موتور فن خشک شده باشه.
    • مشکل در کمپرسور (فشار گاز): صدای وزوز یا غرغر ممکنه از کمپرسور باشه.
    • مشکل در موتور فن: موتور فن ممکنه خراب شده باشه.
    • انسداد در مسیر برگشت هوا: اگه هوا نتونه به راحتی وارد دستگاه بشه، ممکنه صدای سوت بده.
  • راه حل ها:
    • محکم کردن پیچ ها و اتصالات: با احتیاط پنل های کولر رو باز کن و پیچ های شل رو محکم کن. هم یونیت داخلی و هم خارجی رو بررسی کن.
    • تمیز کردن فن ها: مطمئن شو که هیچ برگ، پلاستیک یا حشره ای توی پره های فن گیر نکرده باشه. با دقت اونا رو تمیز کن.
    • روغن کاری قطعات متحرک: بلبرینگ ها و شفت های فن ممکنه نیاز به روغن کاری داشته باشن. این کار رو با روغن مخصوص انجام بده.
    • نیاز به متخصص: اگه صداها از کمپرسور میاد (مثل وزوز بلند یا ضربه)، یا بعد از انجام کارهای بالا مشکل حل نشد، احتمالاً مشکل جدی تره و نیاز به بررسی تخصصی کمپرسور، موتور فن یا فشار گاز توسط تعمیرکار داری.

خاموش و روشن شدن مداوم کولر گازی (Cycle On/Off)

اگه کولر گازی هایسنست دائم روشن و خاموش میشه، انگار داره باهات لج می کنه، این نشونه اینه که یه مشکلی تو سیستم وجود داره و باید بهش رسیدگی کنی. این کار هم به دستگاه فشار میاره و هم مصرف برق رو بالا می بره.

  • علل احتمالی:
    • خرابی سنسور دما: سنسور ممکنه دمای محیط رو اشتباه تشخیص بده.
    • مشکل در برد الکترونیکی: برد ممکنه نتونه درست دستور بده.
    • خرابی کمپرسور: کمپرسور ممکنه دچار مشکل اورلود (اضافه بار) شده باشه.
    • کمبود گاز مبرد یا انسداد در سیستم تبرید: این باعث میشه کمپرسور بیش از حد کار کنه یا دائم قطع بشه.
    • تنظیمات نامناسب ترموستات: ممکنه دما رو خیلی پایین یا خیلی بالا تنظیم کردی.
    • کثیفی بیش از حد فیلترها: این باعث میشه دستگاه برای خنک کردن/گرم کردن، بیشتر تلاش کنه و زودتر خاموش بشه.
  • راه حل ها:
    • بررسی تنظیمات ترموستات: مطمئن شو دما رو روی یه حد منطقی تنظیم کردی و کولر رو دائم روشن و خاموش نمی کنی. گاهی با تغییر یک درجه ای دما، مشکل حل میشه.
    • تمیز کردن فیلترهای هوا: مثل همیشه، فیلترهای تمیز، اولین راه حل هستن.
    • نیاز به متخصص: اگه مشکل از سنسور دما، برد الکترونیکی، کمپرسور یا کمبود گاز مبرد باشه، باید با یه تکنسین تماس بگیری. اینا کارای تخصصی هستن و نیاز به ابزار و دانش خاص دارن.

بوی نامطبوع از کولر گازی

اگه کولر گازی هایسنس شما بوی بدی میده، مثلاً بوی نم، خاک، یا حتی شبیه به بوی جوراب!، یعنی یه جای کار ایراد داره و باید بهش رسیدگی کنی. این بوها می تونن سلامت هوای خونه رو هم به خطر بندازن.

  • علل احتمالی:
    • تجمع گرد و غبار، کپک و باکتری در فیلترها و کویل ها: این شایع ترین دلیل بوی بده.
    • جذب بوی محیط اطراف: کولر گازی ممکنه بوی سیگار، غذای مانده یا حیوانات خانگی رو جذب و پخش کنه.
    • وجود جانوران کوچک مرده در داخل یونیت.
  • راه حل ها:
    • تمیز کردن کامل فیلترها و کویل ها: فیلترها رو با آب و مایع ظرفشویی بشور و بذار خشک بشن. کویل های اواپراتور رو هم با اسپری های مخصوص تمیزکننده کولر گازی یا محلول آب و سرکه تمیز کن.
    • استفاده از اسپری های ضدعفونی کننده مخصوص کولر گازی: این اسپری ها باکتری ها و کپک ها رو از بین میبرن و بوی خوشی به محیط میدن.
    • تهویه مناسب محیط: اگه بوی محیط اطراف جذب کولر میشه، سعی کن منبع بو رو از بین ببری و محیط رو تهویه کنی.
    • بررسی و تمیزکاری مسیر درین: گاهی اوقات بوی فاضلاب از لوله های درین می تونه وارد دستگاه بشه.

عملکرد کولر گازی دچار اختلال شده است (مثلاً دکمه ها کار نمی کنند، نمایشگر عجیب است)

اگه کولر گازی هایسنس شما کارای عجیب و غریب می کنه، مثلاً دکمه هاش کار نمیکنن، یا صفحه نمایشش اعداد و حروف بی معنی نشون میده، این می تونه نشونه یه مشکل الکترونیکی باشه.

  • علل احتمالی:
    • تخلیه بیش از حد الکتریسیته ساکن: گاهی الکتریسیته ساکن روی برد دستگاه اثر میذاره.
    • نوسانات برق: یه افت یا افزایش ناگهانی ولتاژ برق میتونه به برد آسیب بزنه.
    • مشکل در برد صفحه نمایش یا برد اصلی دستگاه.
  • راه حل ها:
    • ریستارت کردن دستگاه با قطع و وصل برق: این همون خاموش و روشن کردن معروف خودمونه. برای چند دقیقه کولر رو از برق بکش و بعد دوباره وصل کن. خیلی وقتا این کار مشکل رو حل می کنه.
    • نیاز به متخصص: اگه با ریست کردن مشکل حل نشد، احتمالاً مشکل از برد الکترونیکی، پنل نمایشگر یا سیم کشی های داخلیه که باید توسط یه متخصص بررسی و تعمیر بشه.

حواست باشه، همیشه قبل از هر دستکاری، برق دستگاه رو قطع کن. ایمنی مهم ترین چیزه و هیچ وقت نباید به خاطر عجله، خودت رو به خطر بندازی.

بخش دوم: راهنمای جامع کدهای خطای کولر گازی هایسنس ( Hisense AC Error Codes Complete Guide)

همون طور که قبلاً گفتیم، کدهای خطا مثل زبون کولر گازی شما هستن که مشکلاتشو بهت میگن. دونستن معنی این کدها و راه حل های مربوط بهشون، می تونه کلی از سردرگمی ها رو کم کنه و بهت کمک کنه یا خودت مشکل رو حل کنی یا حداقل بدونی به تعمیرکار چی بگی. اینجا یه جدول کامل از کدهای خطای رایج کولر گازی هایسنس رو برات آوردیم:

کد خطا نام خطا / علت احتمالی توضیح دقیق مشکل راه حل پیشنهادی و گام های اجرایی
E1 مشکل در سنسور دمای اتاق (ترمیستور داخلی) سنسور دمای محیط داخلی (اواپراتور) یا سیم کشی آن آسیب دیده، شل شده یا قطع شده است. این سنسور وظیفه اندازه گیری دمای محیط برای تنظیم عملکرد کولر را بر عهده دارد. برای کاربر: دستگاه را ریست کنید (قطع و وصل برق). اطراف یونیت داخلی را بررسی کنید که مسدود نشده باشد. نیاز به متخصص: بررسی اتصالات سنسور، تمیز کردن یا تعویض سنسور دما، بررسی برد کنترل.
E2 (و 43) دمای بالای کویل داخلی (محافظت در برابر دما) دمای کویل اواپراتور (یونیت داخلی) بیش از حد بالا رفته، که معمولاً به دلیل فیلترهای هوای کثیف، کمبود جریان هوا، فن ضعیف داخلی، یا کمبود گاز مبرد اتفاق می افتد. برای کاربر: فیلترهای هوا را تمیز کنید. مطمئن شوید چیزی جلوی ورودی/خروجی هوای یونیت داخلی را نگرفته است. دستگاه را ریست کنید. نیاز به متخصص: بررسی گاز مبرد، تمیز کردن کویل های اواپراتور، بررسی و تعمیر/تعویض موتور فن داخلی.
E3 دمای پایین بیش از حد (خطر یخ زدگی) دمای کویل اواپراتور بیش از حد پایین آمده و ممکن است یخ زده باشد. دلایل معمول شامل کمبود گاز مبرد، فن ضعیف داخلی، ترموستات خراب، یا فیلترهای هوای بسیار کثیف است. برای کاربر: دستگاه را خاموش کرده و اجازه دهید یخ ها آب شوند. فیلترهای هوا را تمیز کنید. نیاز به متخصص: بررسی میزان گاز مبرد و احتمال نشتی، بررسی عملکرد فن داخلی و سنسور دما.
E4 مشکل در عملکرد کمپرسور / انسداد موتور فن داخلی کمپرسور به درستی کار نمی کند (مثلاً اورلود کرده یا مشکل مکانیکی دارد) یا موتور فن یونیت داخلی مسدود شده یا خراب است. سیم کشی موتور فن نیز می تواند مشکل داشته باشد. برای کاربر: مطمئن شوید چیزی جلوی پره های فن داخلی را نگرفته است. دستگاه را ریست کنید. نیاز به متخصص: بررسی موتور فن داخلی و اتصالات آن، بررسی کمپرسور و مدار آن، بررسی برد کنترل.
E5 مشکل در مدار فشرده سازی (Overload) فشار در سیستم مبرد یا کمپرسور بیش از حد بالا رفته است (اضافه بار). این می تواند به دلیل کثیفی کویل های کندانسور، فن کندانسور ضعیف، یا کمبود/اضافه گاز مبرد باشد. برای کاربر: کویل های یونیت خارجی را تمیز کنید. مطمئن شوید چیزی جلوی فن یونیت خارجی را نگرفته است. نیاز به متخصص: بررسی فن کندانسور، فشار گاز مبرد و کمپرسور.
E6 اشکال در برد الکترونیکی (اصلی) خرابی یا آسیب در برد کنترل اصلی دستگاه (یونیت داخلی یا خارجی). این می تواند ناشی از نوسانات برق، رطوبت، یا فرسودگی قطعات باشد. برای کاربر: دستگاه را برای چند دقیقه از برق بکشید و دوباره وصل کنید (ریست سخت). از محافظ برق استفاده کنید. نیاز به متخصص: بررسی ولتاژ ورودی، تعمیر یا تعویض برد الکترونیکی.
E7 مشکل در عملکرد موتور فن یونیت خارجی موتور فن یونیت خارجی دچار خرابی شده، مسدود است، یا سیم کشی آن مشکل دارد. این فن وظیفه دفع گرما از کندانسور را بر عهده دارد. برای کاربر: مطمئن شوید چیزی جلوی پره های فن یونیت خارجی را نگرفته است. یونیت خارجی را تمیز کنید. نیاز به متخصص: بررسی موتور فن خارجی و اتصالات آن، در صورت لزوم تعویض موتور فن.
E8 خرابی سنسور فشار (کمپرسور) سنسور فشار گاز مبرد در کمپرسور دچار مشکل شده است (اتصال کوتاه، قطع شدن یا خرابی خود سنسور). این سنسور برای کنترل فشار صحیح سیستم حیاتی است. نیاز به متخصص: بررسی سنسور فشار، اتصالات و سیم کشی آن، و در صورت لزوم تعویض سنسور.
E9 نقص در ارتباط با برد اصلی (Compressor Communication) ارتباط بین برد اصلی دستگاه و کمپرسور قطع شده است. این می تواند به دلیل مشکل در سیم کشی، خود کمپرسور یا برد کنترل کمپرسور باشد. نیاز به متخصص: بررسی سیم کشی ارتباطی بین برد و کمپرسور، بررسی بردها و کمپرسور.
EA مشکل در برد صفحه نمایش / برد کنترل داخلی خرابی در برد نمایشگر یا برد کنترل یونیت داخلی. این باعث می شود نمایشگر اطلاعات نادرست نشان دهد یا دکمه ها کار نکنند. برای کاربر: دستگاه را ریست کنید. نیاز به متخصص: بررسی اتصالات برد نمایشگر، تعمیر یا تعویض برد نمایشگر یا برد کنترل داخلی.
F1 مشکلات عملکرد فن داخلی فن داخلی کار نمی کند یا دور آن نامنظم است. می تواند به دلیل انسداد پروانه فن، خرابی موتور فن یا مشکل در برد کنترل فن باشد. برای کاربر: پروانه فن را از نظر انسداد بررسی کنید (بعد از قطع برق). نیاز به متخصص: بررسی موتور فن و اتصالات آن، تعمیر یا تعویض موتور فن.
F2 عملکرد غیرعادی دمای محیط سنسور دمای محیط خارجی اطلاعات نادرستی می دهد یا خراب شده است. این می تواند روی عملکرد سرمایش/گرمایش تاثیر بگذارد. نیاز به متخصص: بررسی سنسور دمای خارجی، تمیز کردن آن و بررسی اتصالات. در صورت لزوم تعویض سنسور.
F3 نقص در سیستم تنظیم دما ترموستات یا سنسورهای تنظیم دما دچار مشکل شده اند و نمی توانند دما را به درستی تنظیم کنند. برای کاربر: تنظیمات ترموستات را بررسی و در صورت لزوم تغییر دهید. نیاز به متخصص: بررسی ترموستات و سنسورها، کالیبراسیون یا تعویض.
F4 خرابی در سیستم اتصال Wi-Fi (در مدل های هوشمند) دستگاه قادر به اتصال به شبکه Wi-Fi نیست. این مشکل ارتباطی می تواند به دلیل تنظیمات نادرست، مشکل در روتر یا مودم، یا خرابی ماژول Wi-Fi دستگاه باشد. برای کاربر: تنظیمات Wi-Fi دستگاه را بررسی کنید. روتر و مودم خود را ریست کنید. مطمئن شوید رمز عبور شبکه Wi-Fi صحیح است.
F5 اختلال در عملکرد سیستم تهویه هوا انسداد فیلترها، مشکل در فن ها یا مسیر هوارسانی (مثلاً داکت های کثیف یا مسدود). برای کاربر: فیلترهای هوا را تمیز کنید. مطمئن شوید چیزی جلوی ورودی و خروجی هوا را مسدود نکرده است. نیاز به متخصص: بررسی فن ها و مسیرهای هوارسانی برای انسدادهای عمیق.
LOW / FE دمای محیط پایین است / ریموت کنترل سیگنال دریافت نمی کند LOW: دمای محیط بیش از حد سرد است و دستگاه برای محافظت، کار نمی کند. FE: ریموت کنترل نمی تواند با یونیت داخلی ارتباط برقرار کند. برای کاربر: برای LOW، دمای محیط را افزایش دهید. برای FE، باتری های ریموت را تعویض کنید و مطمئن شوید چیزی جلوی سیگنال را نگرفته است.
کد 1 خرابی یا شل شدن سنسور دمای یونیت خارجی مشابه E1 اما مربوط به سنسور دمای محیطی یونیت خارجی. نیاز به متخصص: بررسی اتصالات سنسور خارجی، تمیز کردن یا تعویض سنسور.
کد 2 اتصال کوتاه یا باز در مدار سنسور دمای کویل های پنل بیرونی سیم کشی یا خود سنسور دمای کویل های یونیت خارجی دچار مشکل شده است. نیاز به متخصص: بررسی سیم کشی و سنسور کویل خارجی، تعمیر یا تعویض قطعات معیوب.
کد 3 محافظت از دستگاه در برابر ایرادات یک مشکل عمومی که باعث فعال شدن سیستم حفاظتی شده است. دستگاه برای جلوگیری از آسیب بیشتر، خاموش می شود. نیاز به متخصص: تشخیص دقیق تر مشکل زمینه ای که باعث فعال شدن حفاظت شده است (این کد به تنهایی اطلاعات کافی نمی دهد).
کد 4 خطای داده EEprom یا تراشه EE مشکل در حافظه داخلی برد کنترل (EEPROM) که تنظیمات و داده های مهم را ذخیره می کند. نیاز به متخصص: بررسی یا تعویض برد کنترل اصلی.
کد 5 دمای پایین کویل خنک کننده داخلی / دمای بالای کویل گرم کننده داخلی اواپراتور بیش از حد سرد (در حالت سرمایش) یا بیش از حد داغ (در حالت گرمایش) شده است. برای کاربر: فیلترها را تمیز کنید. نیاز به متخصص: بررسی گاز مبرد، فن ها، و سنسورهای کویل.
کد 6 خرابی موتور کولر گازی (موتور فن) موتور فن داخلی یا خارجی معیوب است و به درستی کار نمی کند. نیاز به متخصص: بررسی و تعویض موتور فن.
کد 7 پنل بیرونی ارتباطی از پنل داخلی دریافت نکرده است مشکل در کابل ارتباطی بین دو یونیت (داخلی و خارجی) یا برد ارتباطی آنها. نیاز به متخصص: بررسی سیم کشی ارتباطی و اتصالات آن، بررسی بردهای ارتباطی.
کد 8 عدم تعادل جریان فاز (در دستگاه های سه فاز) مشکل در تغذیه برق سه فاز ورودی به دستگاه. نیاز به متخصص: بررسی برق ساختمان و اتصالات سه فاز توسط برقکار مجاز.
کد 11 خطای توالی در خط سیم کشی منبع تغذیه سه فاز فازهای ورودی برق سه فاز به درستی متصل نیستند یا ترتیب آنها اشتباه است. نیاز به متخصص: بررسی سیم کشی برق ورودی توسط برقکار مجاز.
کد 13 از کار افتادن محافظ کمپرسور محافظ اورلود کمپرسور (Overload Protector) فعال شده است. این به دلیل گرم شدن بیش از حد کمپرسور یا فشار غیرعادی در سیستم است. نیاز به متخصص: بررسی کمپرسور و دلایل اورلود (مثلاً کثیفی، کمبود گاز، مشکل الکتریکی).
کد 14 قطعی سیستم حفاظت در برابر فشار بالا فشار گاز مبرد در سیستم بیش از حد بالا رفته و سیستم حفاظتی فشار بالا را قطع کرده است. نیاز به متخصص: بررسی سیستم مبرد، فن کندانسور، و سطح گاز مبرد.
کد 15 قطعی سیستم حفاظت در برابر فشار پایین فشار گاز مبرد در سیستم بیش از حد پایین آمده و سیستم حفاظتی فشار پایین را قطع کرده است. نیاز به متخصص: بررسی سیستم مبرد از نظر نشتی یا کمبود گاز.
کد 18 ولتاژ برق ورودی بسیار بالا یا پایین است مشکل در ولتاژ برق ورودی به دستگاه که خارج از محدوده مجاز است. این می تواند به دستگاه آسیب بزند. برای کاربر: استفاده از محافظ برق ولتاژ بالا/پایین. نیاز به متخصص: بررسی ولتاژ ورودی برق ساختمان.
کد 20 موتور معیوب، انسداد مسیر گردش هوا، خرابی برد کنترل در یونیت خارجی ترکیبی از مشکلات مربوط به فن خارجی (موتور یا انسداد) و یا برد کنترل یونیت خارجی. نیاز به متخصص: بررسی موتور فن خارجی، رفع انسداد، و بررسی/تعویض برد کنترل یونیت خارجی.
کد 21 و 22 اتصال کوتاه یا باز در خروجی سنسور دمای کندانسور مشکل در سنسور دمای کندانسور یونیت خارجی یا سیم کشی آن. نیاز به متخصص: بررسی سنسور کندانسور و اتصالات آن، تعمیر یا تعویض سنسور.
کد 23 تا 30 (شیر انبساط) مشکل در سنسورهای لوله های شیر انبساط سنسورهای مربوط به شیر انبساط الکترونیکی (مثلاً سنسور لوله A، B، C، D) دچار مشکل شده اند. نیاز به متخصص: بررسی سیستم مبرد و شیر انبساط، تعمیر یا تعویض سنسورها.
کد 33 خرابی سنسور دما و برد کنترل پنل داخلی ترکیبی از مشکلات در سنسور دمای یونیت داخلی و یا برد کنترل پنل داخلی. نیاز به متخصص: بررسی سنسور دما و برد کنترل داخلی، تعمیر یا تعویض قطعات.
کد 34 سنسور دمای معیوب کویل های پنل داخلی / خرابی برد کنترل یونیت داخلی مشابه E2 اما با تاکید بر خرابی سنسور کویل داخلی یا برد کنترل داخلی. برای کاربر: تمیز کردن فیلترها. نیاز به متخصص: بررسی و تعویض سنسور کویل/برد داخلی.
کد 36 اتصالات شل سیم ها / از کار افتادن برد کنترل یونیت داخلی یا بیرونی مشکل در سیم کشی و اتصالات داخلی یا بین یونیت ها، یا خرابی خود بردهای کنترل. نیاز به متخصص: بررسی سیم کشی و اتصالات، بررسی و تعمیر/تعویض بردهای کنترل.
کد 38 تراشه EEPROM شل و یا برد کنترل واحد داخلی دستگاه خراب شده مشکل در حافظه EEPROM یا برد کنترل یونیت داخلی. نیاز به متخصص: بررسی و تعمیر/تعویض برد کنترل داخلی.
کد 39 انسداد مسیر گردش هوای موتور فن / خرابی سیم موتور فن و برد کنترل یونیت داخلی مشابه E4 اما با تاکید بر انسداد مسیر هوای فن داخلی یا خرابی سیم/موتور فن. برای کاربر: رفع انسداد پروانه فن. نیاز به متخصص: بررسی سیم و موتور فن داخلی، بررسی برد کنترل.
کد 41 برد کنترل یونیت داخلی کولر گازی هایسنس خراب است مشکل مستقیم در برد کنترل یونیت داخلی. نیاز به متخصص: تعمیر یا تعویض برد کنترل یونیت داخلی.
کد 42 خرابی سنسور دمای کویل و برد کنترل پنل داخلی (یخ زدگی) دمای کویل داخلی بیش از حد پایین (زیر 1- درجه سانتی گراد) به دلیل خرابی سنسور یا برد کنترل. برای کاربر: دستگاه را خاموش کرده و اجازه دهید یخ ها آب شوند. نیاز به متخصص: بررسی گاز مبرد، فن و سنسور کویل داخلی.
کد 45 و 46 خطا در IPM و ارتباط IPM مشکلات مربوط به ماژول قدرت هوشمند (IPM) که کنترل کمپرسور را بر عهده دارد، یا مشکل در ارتباط این ماژول با برد اصلی. نیاز به متخصص: بررسی IPM و برد کنترل، تعمیر یا تعویض قطعات.
کد 47 دمای اگزوز برای رسیدن به دمای خاموش شدن خیلی زیاد است. دمای خروجی کمپرسور بیش از حد بالا رفته است. نیاز به متخصص: بررسی کمپرسور و سیستم مبرد، فشار گاز و عملکرد فن ها.
کد 48 و 49 مشکل در فن DC واحد خارجی فن DC یونیت خارجی دچار مشکل شده است (موتور فن، برد کنترل فن یا سیم کشی). نیاز به متخصص: بررسی و تعمیر/تعویض فن DC یونیت خارجی.
کد 90 شیر انبساط اجباری شیر انبساط الکترونیکی در حالت اجباری قرار گرفته است، که نشان دهنده نقص در کنترل آن است. نیاز به متخصص: بررسی سیستم مبرد و شیر انبساط.
کد 91 دمای IPM برای رسیدن به دمای خاموش شدن خیلی زیاد است دمای ماژول IPM (ماژول قدرت هوشمند) بیش از حد بالا رفته است. نیاز به متخصص: بررسی IPM و دلایل گرم شدن بیش از حد آن (مثلاً فن خنک کننده، بار زیاد).
کد 92 نسبت تراکم زیاد است مشکل در فشار کمپرسور و سیستم مبرد که منجر به نسبت تراکم غیرعادی شده است. نیاز به متخصص: بررسی دقیق سیستم مبرد و کمپرسور.
کد 97 خرابی تبدیل شیر چهار طرفه شیر چهار طرفه که مسئول تغییر حالت سرمایش/گرمایش است، دچار مشکل شده و به درستی عمل نمی کند. نیاز به متخصص: بررسی و تعویض شیر چهار طرفه.

همون طور که می بینی، بعضی از این کدها به مشکلات ساده ای اشاره می کنن که خودت می تونی بررسی کنی، اما بیشترشون نیاز به دانش فنی و ابزار تخصصی دارن. هیچ وقت بدون داشتن تخصص کافی، قطعات الکترونیکی رو دستکاری نکن؛ ممکنه به دستگاه آسیب جدی تر بزنی یا خودت رو به خطر بندازی.

نکات کلیدی برای نگهداری و پیشگیری از مشکلات در کولر گازی هایسنس

میدونی که «پیشگیری بهتر از درمانه»؟ این جمله در مورد کولر گازی هایسنس شما هم کاملاً صدق می کنه. با یه سری کارهای ساده و منظم، می تونی عمر دستگاهت رو بیشتر کنی، از بروز خیلی از مشکلات جلوگیری کنی و همیشه از یه هوای مطبوع لذت ببری. اینم چند تا نکته مهم که باید حسابی بهشون دقت کنی:

سرویس های دوره ای و فصلی کولر گازی

مثل ماشینت که هر چند وقت یک بار می بریش سرویس، کولر گازی هم نیاز به مراقبت داره. سرویس های دوره ای، سلامت کلی دستگاهت رو تضمین می کنه.

  • زمانبندی پیشنهادی: بهتره سالی یک بار (قبل از شروع فصل گرما برای سرمایش یا قبل از شروع فصل سرما برای گرمایش) یه سرویس کامل توسط یه تکنسین متخصص انجام بشه.
  • چکاب کامل: تکنسین، گاز مبرد، کمپرسور، فن ها، کویل ها و اتصالات الکتریکی رو بررسی می کنه تا از عملکرد صحیح همه قطعات مطمئن بشه.

تمیز کردن منظم فیلترهای هوا

فیلترها مثل ماسک دستگاهتن! اگه کثیف بشن، هم هوا بد میشه، هم کولر به زور کار می کنه.

  • حداقل هر دو هفته یک بار: فیلترهای هوای یونیت داخلی رو باز کن و با آب سرد و صابون ملایم بشور یا با جاروبرقی تمیز کن.
  • افزایش کارایی: فیلترهای تمیز، جریان هوای بهتری دارن، مصرف برق رو کم می کنن و عمر دستگاه رو هم بالا می برن.

بازرسی و تمیز کردن یونیت های داخلی و خارجی

همون طور که داخل خونه رو تمیز می کنی، حواست به کولرت هم باشه.

  • یونیت داخلی: علاوه بر فیلتر، کویل های اواپراتور و پره های فن رو با یه برس نرم یا اسپری مخصوص تمیز کن تا گرد و غبار و کپک توشون جمع نشه.
  • یونیت خارجی: مطمئن شو که اطراف یونیت خارجی (که معمولاً بیرون از خونه قرار داره) چیزی مثل برگ، شاخه یا زباله، مسیر جریان هوا رو مسدود نکرده باشه. پره های کندانسور رو هم با آب یا برس مخصوص تمیز کن.

بررسی اتصالات برق و سیم کشی توسط برقکار مجاز

برق، شوخی بردار نیست! هر چند وقت یک بار یه برقکار متخصص باید سیم کشی های کولر رو بررسی کنه.

  • محافظ برق: حتماً از یه محافظ برق برای کولر گازی هایسنست استفاده کن تا نوسانات برق بهش آسیب نزنه.
  • چک کردن سیم ها: مطمئن شو هیچ سیم لخت یا آسیب دیده ای وجود نداره.

استفاده صحیح از دستگاه و ریموت کنترل

بعضی وقتا خودمون ناخواسته به دستگاه فشار میاریم.

  • تنظیم دمای مناسب: دما رو روی یه حد متعادل (مثلاً 24 تا 26 درجه سانتی گراد) تنظیم کن تا کولر دائم روشن و خاموش نشه.
  • حالت های مختلف: از حالت های مختلف مثل فن، خشک کننده، و حالت اتوماتیک به درستی استفاده کن.

توجه به تهویه مناسب اطراف یونیت خارجی

یونیت بیرونی باید بتونه نفس بکشه!

  • فضای باز: مطمئن شو اطراف یونیت خارجی حداقل ۳۰ سانتی متر فضای باز وجود داره تا هوا به راحتی جریان پیدا کنه و گرما ازش خارج بشه.
  • عدم مسدود کردن: هیچ وقت روی یونیت خارجی رو با چیزی نپوشون یا جلوی فنش رو نگیر.

یادت نره، یه کولر گازی هایسنس تمیز و سرویس شده، نه تنها هوای بهتری بهت میده، بلکه مصرف برقش هم کمتر میشه و هزینه های تعمیراتت هم پایین میاد. پس این نکات رو جدی بگیر!

نتیجه گیری: با دانش، مشکلات را به راحتی حل کنید

خب، رسیدیم به پایان راهنمای جامع مشکلات کولر گازی هایسنس. دیدی که خیلی از اون مشکلات بزرگ و ترسناک، با یه کم آگاهی و چند تا راهکار ساده، آب میشن و میرن تو زمین! از این به بعد، اگه کولر گازی هایسنس شما شروع به اذیت کردن کرد، دیگه دستپاچه نمیشی و می دونی چطور باهاش برخورد کنی.

یادت باشه، دونستن معنی کدهای خطا و علت های رایج مشکلات، یه قدرت بزرگه. این دانش بهت کمک می کنه تا:

  • خودت خیلی از مشکلات کوچیک رو حل کنی و هم در زمان و هم در پولت صرفه جویی کنی.
  • اگه نیاز به تعمیرکار بود، با اطلاعات کافی باهاش صحبت کنی و بدونی مشکل دقیقاً از کجاست. اینجوری کمتر ممکنه سرت کلاه بره و مطمئن میشی کار درست انجام میشه.
  • با نگهداری منظم و توجه به نکات پیشگیرانه، عمر مفید کولر گازی هایسنست رو چند برابر کنی و کمتر با دردسر روبرو بشی.

اما هیچ وقت فراموش نکن که در بعضی موارد، مخصوصاً وقتی پای قطعات تخصصی مثل کمپرسور، گاز مبرد یا بردهای الکترونیکی در میونه، بهترین و امن ترین راه اینه که با یه تکنسین متخصص و مجاز تماس بگیری. اونا ابزار و دانش لازم رو دارن تا بدون آسیب رسوندن به دستگاه یا خودت، مشکل رو از ریشه حل کنن.

حالا دیگه با این راهنما، مسلح به دانش لازم هستی تا از کولر گازی هایسنست بهتر مراقبت کنی و همیشه از هوای خنک و مطبوع خونه ات لذت ببری. پس شاد و خنک باشی!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مشکلات رایج کولر گازی هایسنس | عیب یابی و رفع سریع" هستید؟ با کلیک بر روی لوازم خانگی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مشکلات رایج کولر گازی هایسنس | عیب یابی و رفع سریع"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه